Berlingske Business

Hård kamp for at skaffe kapital trods stærk vækst

28BUSPix-Tripplex-Kurt-Jens.jpg
Direktør i Tripplex, Kurt Jensen, er gået en anden vej og satser nu på business angels, selv om han ærgrer sig over at sælge ud af det, der er hans fremtidige pension. Foto: Liselotte Sabroe

Først satsede han sin opsparing – så røg huset. Efter fire år har stifter og direktør Kurt Jensen kastet stort set alt i sin virksomhed Tripplex.

Lofts- og vægleverandøren Tripplex slås på fjerde år for at få bankerne til at åbne pengekassen. Et væksteventyr truer med at få en abrupt afslutning, lyder det fra virksomhedens direktør.

Rødovre-virksomhedens stifter og direktør, Kurt Jensen, oplever simpelthen, at det trods bankpakker og regeringens ord om, at vækstlaget skal have adgang til investeringskroner, stadig er en benhård kamp at trampe den kapital op af jorden, der kan være med til at holde hånden over virksomheden – og det på trods af at Tripplex faktisk stormer fremad omsætningsmæssigt.

»Vi har brug for kapital til at udvide. Hvis ikke, så vækster vi ikke. Og hvis ikke det sker, så må vi sætte processen i stå, blive hvor vi er i dag og så arbejde videre, til vi har kapital til at tage de næste skridt. Det kan godt ende med fyringer,« siger Kurt Jensen og tilføjer:

»Trods bankpakker og lignende er det ikke blevet nemmere at skaffe kapital. Bankerne har smækket kassen i.«

Historien om Tripplex går fire år tilbage, hvor Kurt Jensen og en forretningspartner hver valgte at kaste lidt over 300.000 kroner i forretningsdrømmen. I den forbindelse fik de en kassekredit i banken, mens Vækstfonden lagde garantier på bordet. Tripplex, der skulle levere støjdæmpende lofts- og vægløsninger til bl.a. entreprenørers kontorbyggeri, var en realitet.

Virksomhedsstiftelsen var dog samtidig startskuddet til en årelang kamp om at skaffe kapital. Allerede efter et års tid brændte det på.

»Vi startede jo, mens krisen rasede, og det var måske ikke så gennemtænkt. Men vi havde ikke desto mindre fået ideen, og den skulle afprøves. Efter et års tid begyndte ordrerne at komme. Men vi havde en masse opstartsudgifter – bl.a. fordi de her produkter skulle testes, så de kunne godkendes og sælges,« siger Kurt Jensen og tilføjer:

»Derfor havde vi en del udgifter og ingen indtægter. Jeg endte simpelthen med at sælge mit hus. Der ville min partner ikke være med mere.«

Kurt Jensen købte sin forretningspartner ud. Der var nu penge til at fortsætte driften lidt endnu. Det var dog ikke ensbetydende med, at kampen med bankerne var slut – langt fra. Det på trods af at forretningen faktisk kørte derudad – og det til en hastighed, der i indeværende år ventes at betyde, at omsætningen kan komme op og snuse til de 20 millioner kroner, og at de nuværende syv ansatte kan se frem til at få en del flere kolleger.

Lige nu har han valgt at vende banken ryggen og forsøge at finde kapital på anden vis.

»Vi satser på business angels. Vi bliver nødt til at tage den vej, men jeg synes, det er synd. Jeg bliver tvunget til at sælge ud alt for tidligt. Jeg sælger ud af det, der er min fremtidige pension – på trods af at det også er mig, der har løbet den største risiko,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen