Berlingske Business

Gode grunde til ejerskifte i Serenergy

16BUSPix1-Waekst-Serenergy.jpg
Det er nu tilbage til arbejdsdagen og tid til at rette blikket mod fremtiden for direktør og stifter Anders Korsgaard, efter ejerskabsskiftet til Fisher Group er en realitet. Foto: Henning Bagger

Der er mere end én årsag til, at stifterne bag brændsels­celleproducenten Serenergy sælger ud – og de handler alle om at få gjort vækstdrømmene til virkelighed.

Stifterne bag Serenergy valgte tidligere på ugen at fortælle om en radikal beslutning. Ejerskabet i den nordjyske producent af brændselsceller bliver fuldstændig overtaget af den tyske partner, Fischer Group.

Men det er ikke ensbetydende med, at et vækst- og iværksættereventyr slutter. Langt fra, forklarer medstifter og administrerende direktør Anders Korsgaard. Der ligger nemlig nogle helt andre og modne årsager til grund for, at virksomheden med 35 ansatte nu går nye veje på ejerskabsfronten – og de handler om fremtidssikring.

»Det står helt klart, at tidspunktet er kommet, hvor virksomheden skal skaleres voldsomt. Derfor er det det rigtige tidspunkt at finde fremtidens ejerskabsmodel. Det, vi gør, sikrer, at virksomheden bliver tilført et beløb, der er langt større end det, der tidligere er lagt i den. Og samtidig fortsætter vi med at arbejde for den,« siger han om sin og den anden stifter, Mads Bangs, fremtidige roller.

Serenergy blev stiftet i 2006 og var en udløber af de to stifteres forskning på Aalborg Universitet. Fokus var udvikling af brændselsceller, der er en slags kemisk motor, som kan omdanne gasarter til elektricitet. Efter mange års udvikling sidder Serenergy i dag på en teknologi, som de bruger til at bygge fem kilowatt-generatorer, der kører på metanol, også kendt som træsprit.

Målrettes Afrika og Asien

De næsten skulderhøje generatorer skal konkurrere mod de traditionelle generatorer, der typisk er drevet af diesel og benzin. Anskaffelsesprisen er højere, men levetid og driftsomkostninger er derimod billigere ved brændselscelle-generatorerne, der er målrettet markeder som Afrika og Asien. Den nye ejer, Fischer Group, gør sig hovedsageligt i produktion af stålrør og -komponenter. Den tyske virksomhed har i fire år siddet på lidt over halvdelen af aktierne i Serenergy, og nu køber den så de to stiftere ud af ejerskabet for et ikke offentliggjort beløb. Det vigtige for Anders Korsgaard er dog, at den tyske ejer har garanteret investeringer for et trecifret millionbeløb i den nordjyske virksomhed.

»Vi står foran at skulle lave store investeringer i produktionen af grundkomponenterne i brændselscellerne. Derudover skal der sættes midler af til at komme ind på markederne og fortsat produktudvikling. Det er store beløb, vi taler om. Fischer Group har været med siden 2011. De har nu snust til feltet og mulighederne i brændselsceller. Sidste år sagde vi til dem, det er nu, der skal investeres, og spurgte, om de ville være med. Og de sagde ja,« siger Anders Korsgaard.

En mere traditionel løsning på den fremtidige drift i Serenergy kunne være flere forskellige investorer og et par stiftere, der stadig sad med en del af ejerskabet – og på den måde kunne være med til at sætte kursen fra bestyrelseslokalet. Men stifterne så et potentielt problem i horisonten, og det valgte de at adressere.

»Vi vil gerne have en helt enkel ejerkonstruktion. Flere forskellige ejere risikerer at skabe problemer – ting kan gå i hårdknude. I virksomheder som vores er det næsten altid aktionærbøvl, der får det til at gå galt. Så i stedet for at gå i den retning sagde vi »fint nok, Fischer Group, I ved, hvad I køber, det er ikke katten i sækken. Vi ved til gengæld også, hvad vi får.« Nu er der én stærk ejer. Det er meget simpelt, og det kan vi godt lide,« siger Anders Korsgaard.

Det handler om tillid

Et af nøgleordene i overtagelsen er selvsagt »tillid«. Og det af den gensidige slags. Og her har netop Fischer Groups historik været et kardinalpunkt. Den tyske virksomhed har nemlig ikke tradition for overtagelser, hvor de opsluger et opkøb totalt.

»De tænker langsigtet og vil gerne ind på nye områder. Derfor skal vi, stifterne, også stadig drive den her forretning fremadrettet. Fischer Group er oprindeligt fra 1969, og man kan se af deres tidligere opkøbte virksomheder, at stifterne stadig arbejder for dem. Også 25 år senere,« siger Anders Korsgaard og tilføjer:

»Fischer har været god til at holde på entreprenørerne. De ved, det er vigtigt at holde fast på dem, der ved, hvor tandhjulene er.«

Nu er ejerskabsskiftet en realitet, og derfor er blikket i Serenergy stift rettet mod fremtiden. Og det ikke mindst set gennem de kommercielle briller i virksomheden, der i de seneste regnskabsår havde en bruttoavance på knap fire millioner kroner og en bundlinje på godt en halv million kroner.

Sidste år blev der solgt cirka 100 generatorer fra den aalborgensiske virksomhed, og det tal, tror Anders Korsgaard, kan blive tredoblet i indeværende år. En del af investeringen fra Fischer Group går til at udvikle forhandlernetværk og få bygget det setup, der skal til, for også at kunne håndtere service på brændselscelle-generatorne, der i sig selv er så komplicerede, at landsbyens lokale smed ikke længere er til stor hjælp.

Store forhåbninger til fremtiden

Serenergys administrerende direktør har store forhåbninger til udrulningen. Over de næste år skal han bevise, at han kan få kunder til at se fornuften i at satse på brændselsceller, som har et serviceinterval på op imod 6.000 timers drift mod traditionelle generatorers ca. 400 timers interval. Fokus ligger i skibsfart og på land – eksempelvis i forbindelse med telekom-stationer, der er placeret langt væk fra elværker.

På den lange bane ser Anders Korsgaard en fremtid, hvor brændselsceller kan blive et centralt element. Et oplagt område er inden for automobilbranchen. Lykkes det at skabe brændselsceller, der er effektive og billige nok, vil de være oplagte at bygge ind i hybridbiler.

De vil således kunne køre på batteri på kortere ture, og blive suppleret af strømmen fra brændselscellerne ved længere ture.

Metanolen, der skal drive brændselscellerne, kan eksempelvis produceres om natten via overskudsstrøm fra vindmøller.

Lige nu fokuserer Anders Korsgaard dog mest på nutiden og på at få Serenergy ud over rampen. Han beskriver den seneste tid som hektisk – og interessant.

»Det har været spændende på det seneste – men også hårdt. Heldigvis ikke så hårdt som tidligere. Kigger jeg fem år tilbage, så var det mere det modsatte af sjovt – bl.a. lige efter finanskrisen. Men nu er fremtiden faldet på plads, og det er dejligt. Nu er det tilbage til arbejdsdagen og køre videre for fuld fart. Sådan er det. Man bliver nok lidt hårdhudet af at være iværksætter,« siger Anders Kors- gaard med et grin.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen