Berlingske Business
17:06Børsen er lukket: Pandora-aktien fik stor succes efter shorting-presset blev mindsket

GoBoats soldrevne både sejler ud i verden

03BUSPix-Goboat1.jpg
Overskrift
Anders Mørck, Kasper Eich-Romme og Carl Kai Rand står bag det succesfulde og bæredygtige bådudlejningskoncept GoBoat i København. På under to år har de allerede udvidet til Malmø og Stockholm, og der er planer om yderligere udvidelsen i andre storbyer. Foto: Simon Skipper
 

Konceptet er knap to år gammelt, og den danske sommer er kun rigtigt lige begyndt. Men med solenergi i motorerne har den københavnske bådudlejningsvirksomhed GoBoat allerede sat kurs mod udlandet.

Elmotoren summer kun svagt, mens den marineblå båd »Marta« lige så stille skærer sig gennem vandskvulpene i Københavns Havn.

I stedet er det lystig snak, sporadiske latterbrøl og klirren fra glasflasker ved jollens centrale picnicbord, der fylder øregangene. Og så selvfølgelig lydene fra byen, der som et rullende postkort glider forbi langs med kanalerne.

»Ja, vi kan jo desværre ikke gøre noget ved, at de andre larmer,« siger medstifter og marketingmand i GoBoat Kasper Eich-Romme med et grin, mens båden sejler under et hold håndværkere, der er i færd med at udforme Olafur Eliassons nye Cirkelbro i Christianhavns kanaler.

I båden sidder også de to venner og medejere i firmaet, arkitekt og båddesigner Carl Kai Rand og forretningsstrateg Anders Mørck. Alle tre har en kærlighed til iværksætteri og ikke mindst til sejlads, hvorfor de ønskede at kunne dele deres gode oplevelser fra Københavns vandside med andre i byen.

»Det var simpelthen for god en oase eller perle til, at andre ikke skulle have mulig­heden. Så vi fik den her idé om plug and play-både ­– at gøre det let tilgængeligt for folk at opleve byen fra et nyt perspektiv,« siger Carl Kai Rand med en rolig hånd på styrepinden.

Siden GoBoat sidste år fik tilladelse fra kommunen, satte sit bådehus op ved Langebro og søsatte virksomheden, har både turister og lokale booket sejladser i havnen. Sidste års otte havnebåde stod for 30.000 rundture og var en så stor succes, at flåden i år er udvidet til 22.

Havnetunnel

Med en sommer der indtil nu har ladet vente på sig, lever dette års besøgstal godt nok ikke op til samme niveau som sidste år. Men med sol i sigte og tiltag som salg af picnic-kurve, koncerter på vandet og sail-in-cinema er ejerne fortrøstningsfulde. Og skulle sommeren alligevel drukne i nedbør, har GoBoat allerede regnet på det.

»Vi har to budgetter, så vi er ikke nervøse. Vi har det, vi kører efter lige nu, og så har vi et »makrel- og rugbrødsbudget«, hvor det vil kunne løbe rundt. Vi er meget konservative med smertegrænsen,« siger Carl Kai Rand.

»Det er en god idé i alle opstartsvirksomheder, men måske specielt i en som vores, der er så vejrafhængig og sæsonbetonet. Der skal du virkelig kunne forudse tingene i god tid, så du kan nå at handle,« tilføjer Anders Mørck, mens han kniber øjnene let sammen mod solen, som sporadisk bryder frem bag dagens tunge skyer.

»Man må sige, at vi har fået stresstestet konceptet en del den her sommer indtil videre. Vejret er en udfordring, men heldigvis sejler folk også, hvis det bare er overskyet,« supplerer Kasper Eich-Romme.

hans-bo

Af andre udfordringer nævner ejerne at optimere driften og vedligeholde bådene. Materialerne skal være i orden og kunne modstå slid, når relativt uerfarne kaptajner for eksempel bumper ind i kanalernes sider. For at kunne give kunderne den bedste oplevelse har GoBoat i år også udskiftet samtlige motorer, og selv om det er dyrt, mener de, at den bedre kvalitet er investeringen værd på længere sigt.

Millionbeløbet som indtil videre har været brugt på vedligehold og etablering, har de tre medejere selv skrabet sammen fra family, friends and fools, som de udtrykker det. Sparegrisene er blevet slagtet, og banken har givet lån, som med sidste års succes har været lettere at forny.

For selv at kunne træffe beslutningerne og sætte tempoet ønsker GoBoat endnu ikke at tage en investor med i gruppen, men tager gerne imod hjælp fra andre partnere i ind- og udland. Trods indledende kontroverser med naboerne har GoBoat blandt andet fået medvind fra Københavns Kommune, da virksomheden passer perfekt til hovedstadens plan for en mere aktiv havnefront.

Virksomhedens fokus har fra begyndelsen været at skabe en social helhedsoplevelse på vandet og et afbræk fra den travle hverdag. Picnicbordet midt i båden er placeret, så alle kan tale sammen og komme hinanden ved, og det samme bidrager den så godt som lydløse elmotor til.

Carl Kai Rand har selv stået for designet af bådene, som er fremstillet af genbrugte plasticflasker og i samarbejde med DTU snart også aflagte vindmølledele. Og i det hele taget bryster GoBoat sig også af en stor grad af bæredygtighed.

Børn får fiskenet med på turen og kan samle skrald i bytte for is ved tilbagekomsten, og jollerne sejler på solenergi fra taget af bådehuset ved Langebro. Det er også tegnet af Carl Kai Rand og er ligesom picnicbordene produceret af miljøvenligt norsk kebony-træ.

»Bæredygtighed hænger godt sammen med den respekt, der er i det maritime miljø. Vi har egentlig ikke lyst til at råbe højt om det, for det giver bare god mening. Også fra et forretningsmæssigt synspunkt. Vi sejler stort set gratis, så driftsomkostningerne er meget lave. Og om vinteren sælger vi el den anden vej,« siger Carl Kai Rand.

»Vi kommer heller ikke udenom, at det er et element, når vi skal åbne andre steder. Mange byer har stort fokus på mere bæredygtighed, og det giver vores koncept en god start uden for København,« tilføjer Anders Mørck.

GoBoats koncept har da umiddelbart også fået vind i sejlene i udlandet. Eller måske rettere sol i elmotoren.

Selv om der knap er gået to år, siden ideen blev sat i søen, har virksomheden allerede udvidet med to bådpladser i Stockholm og en i Malmø. Flere er på vej til blandt andet Gøteborg, Hensinki og Oslo, og trioen er i dialog med så eksotiske steder som Sevilla, Istanbul, Perth og Sydney.

Modsat bådene, der højst sejler 6,5 km/t, er der altså fuld fart på virksomheden. Og for ejerne, der i perioder arbejder op mod 100 timer ugentligt, kan det i sig selv godt være en udfordring.

»Det var en stor mundfuld at åbne tre nye baser på tre måneder, og vi er helt enige om, at hastigheden ikke må gå ud over kvaliteten. Lige nu har vi lidt en aftale om højst at etablere fire nye pladser om året. Men det kommer selvfølgelig an på situationen,« siger Carl Kai Rand, mens Anders Mørck tilføjer: Det må ikke gå for stærkt

»Det gælder om at finde den rigtige balance mellem at optimere konceptet og samtidig vokse, uden at det går for stærkt. Men målet er at blive et verdensomspændende koncept. Det lyder stort, men vi har stort fokus på at gøre konceptet så skalerbart som muligt, så man kan udvide det til rigtigt mange steder.«

Alle tre gør opmærksom på, at udvidelsen ikke bare sker i antallet af pladser. Ejerne arbejder ihærdigt på løbende at forny sig, tilbyde nye oplevelser og tilpasse konceptet til den enkelte bys særpræg. Også nye bådtyper er på tegnebrættet, heriblandt gennemsigtige kupler til regnvejr eller en helt ny båd til åbent hav.

»Det er igen det her med mere volumen. Jo flere steder vi er, jo billigere vil det være for os at introducere nye både og ideer. Så det handler også om økonomi og timing,« siger Anders Mørck, mens »Marta« atter lydløst lægger til kaj ved livet og larmen på land.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen