Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Globalt orienterede nordjyder vinder vækstpris

eyo nordsjælland
Maria Vinther Fenger og Per Eske Fenger, grundlægger af Liftra

Antallet af vækstvirksomheder vokser voldsomt i Nordjylland. Regionens vinder af virksomhedsdysten EY Entrepreneur of the Year udmærker sig ved sit globale fokus.

Aalborg-virksomheden Liftra ApS har på flere måde formået at løfte en mindre konsulentforretning til en større, global, skalerbar forretning. Det påpeger revisionshuset EY i sin begrundelse for, at det netop er den nordjyske virksomhed, der i år kan bryste sig af at være regionens vækstvinder i dysten Entrepreneur of the Year.

Mandag aften er vindervirksomhedens navn blevet offentliggjort til den regionale finale, som løb af stablen i Aalborg Kongres- og Kulturcenter.

Liftra gør sig i løfteudstyr til især vindmølleindustrien og blev stiftet i 2003 af Jens Mortensen og Per Fenger. Lige siden er det gået taktfast fremad. Allan Terp, partner i EY og regionsansvarlig i EY Entrepreneur Of The Year for Nordjylland, pointerer, at juryen i konkurrencen både finder Liftra innovativ, global og vækstskabende.

Virksomheden har i dag sprængt sine nordjyske grænser og er globalt repræsenteret - bl.a. i Kina, USA, Spanien, Polen og Tyskland. Og det har imponeret.

vinder


"I sin motivering har juryen særligt fremhævet Liftras evne til hurtig globalisering og den opfindsomhed, der kendetegner ikke blot ejerne, men som er forankret i hele virksomheden i kraft af stærke ingeniørkompetencer," siger Allan Terp i en skriftlig kommentar.

I det hele tager mener EY-partneren, at Nordjylland lige nu emmer af iværksætterånd og drivkraft. Hvert år kårer EY Danmarks bedste vækstskaber, og i år klarer særdeles mange virksomheder adgangskravet til konkurrencen – særligt i Nordjylland, hvor 178 virksomheder lever op til de skrappe krav for at deltage i EY Entrepreneur of the Year.

Det er en fremgang 41 pct. i forhold til 2015, og det gør Nordjylland til årets højdespringer i konkurrencen. Landsgennemsnittet er en stigning på 21 pct.

"Vi ser, at særligt mange virksomheder i Nordjylland i år har rigtig gode væksthistorier – og fremgangen er drevet af gode ideer, stærke produkter og flot indtjening," siger Allan tarp og tilføjer:

eoy


"Årets vinder i regionen er et godt eksempel på en virksomhed, der sætter nye standarder, og som kan underbygge fremtidig vækst – også i udlandet."

Søren Smedegaard Hvid, som er partner i EY og er overordnet chef for den danske konkurrence, mener, at Liftra står som noget af et fyrtårn for regionens erhvervsliv. Andre bør lade sig inspirere af de resultater, virksomheder som Liftra kan præstere. Det, pointerer han, er en af de centrale årsager til at fremhæve vækstskaberne.

"Med EY Entrepreneur Of The Year vil vi hylde de virksomheder og inspirere andre til at tænke i samme retning og måske gå samme vej. Det er essensen i konkurrencen. Vi ser virksomhedsejerne som rollemodeller, og mens hver vækstvirksomhed har sin egen historie og specielle karakteristika, så er der også fællestræk, som går igen – ikke mindst en stærk vision, vilje og vedholdenhed," siger Søren Smedegaard Hvid.

25BUSLars-Svendsen-105427.jpg


Efter mandagens kåring af vækstvinderen i region Nordjylland, drager EY-toget østpå. Tirsdag kåres vinderen i region Sjælland, onsdag afsløres vinderen på Fyn, mens den nationale finale løber af stablen 24. november i Bella Center i København.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen