Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Fynsk juiceproducent omsætter for mere end en milliard

rynkeby
Overskrift
Blandede frugter. Foto:
A sign is seen outside the headquarters of Danish dairy company
Overskrift
Foto:

Den Arla-ejede juiceproducent Rynkeby lander for første gang en omsætning på over en milliard kr. og forbedrer overskudsgraden. Men det var også nødvendigt, viser regnskabet.

Det ser ud til, at den fynske juiceproducent Rynkeby er ved at kravle op af det resultatmæssige hul, som virksomheden endte i for et par år siden. I hvert fald har den Arla-ejede virksomhed offentliggjort sit regnskab for 2014, og det vidner om fremgang på flere poster.

Rynkeby Foods A/S, der hører hjemme i Ringe på Fyn, kom ud af regnskabsåret med en omsætning på over en milliard kroner, hvilket var 187 millioner kroner bedre end året før, mens resultatet endte på 52 millioner kroner – hvilket er 20 millioner kroner bedre end sidste år.

Det er lig med pæne vækstrater, men det har der da også været brug for. Overskudsgraden har tidligere været oppe at snuse til de ti procent, men den dykkede pludselig og endte på bare 2,9 procent i 2012-regnskabet. Nu er den så på vej den rigtige vej, så forholdet mellem salg og resultat (EBIT) i 2014 ligger på 6,1 procent.

Mejeri

Rynkeby Foods’ administrerende direktør, Jørgen Dirksen, ser positivt på regnskabet, netop fordi det er lykkes for den 200 mand store virksomhed at sætte ind mod det, der lignede en nedtur.

»Vi har løftet omsætningen i et generelt faldende marked, hvor særligt markante stigninger i råvarepriserne har medført et fald i efterspørgslen på frugtjuice blandt forbrugerne. Vi har dog formået at møde den faldende efterspørgsel med en langt mere trimmet virksomhed baseret på flere års fokus på at udvikle vores produktionskapacitet, øge vores effektivitet og udvide vores sortiment. Tilsammen har det bidraget til et positivt resultat,« siger han i en skriftlig kommentar.

Mejeri

Produkter skal udvikles

Rynkeby har samtidig sat sig på distributionen af det internationale smoothie- og juice-koncept Innocent, hvilket Rynkeby-direktøren også ser som en tendens, der kommer til at præge virksomhedens strategi fremover. Det skyldes, at væksten skal findes andre steder end bare i kerneproduktet. Det er ikke nok blot at satse på kendte koncepter.

»Samtidig skal vi blive bedre til at være der, hvor forbrugerne er – både når det kommer til trends, tendenser og noget så basalt som, hvor man køber sin juice,« siger Jørgen Dirksen og tilføjer:

»Derfor skal vi både kigge på nye distributionskanaler, ligesom vi skal turde tænke bredere inden for kategorien. Det kan både være i forhold til at udvikle nye produkter og indgå partnerskaber, som det samarbejde vi i 2014 har indgået med Innocent om distribution af produkter.«

Slagteri

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen