Berlingske Business

Fynsk fadølskonge hædret i vækstdyst

EY
Fra venstre: Søren Skovbølling, medlem af jury, Thomas Stenager, Micro-Matic A/S, Søren Vilby, Micro-Matic A/S, Jørn Jensen, Micro-Matic A/S, Mads Pinstrup, Jyske Bank.

I mere end et halvt århundrede har en fynsk virksomhed sørget for, at verdens tørstige ganer har kunnet få deres skummende fadøl. Det udløser nu en pris i vækstdysten Entrepreneur of the Year.

Virksomheden Micro Matic A/S er en af de danske erhvervssucceser, man ikke hører om så tit. Det er synd, for den fynske leverandør af komponenter til fadølsanlæg er en af de største på markedet – ikke bare på den fynske ø, men på hele kloden.

Den historie er onsdag aften blevet belønnet med en pris i virksomhedsdysten EY Entrepreneur of the Years fynske konkurrenceregion.

Micro Matic er oprindeligt etableret helt tilbage i 1953, og med årene er den via organisk vækst og opkøb blevet en globalt ledende virksomhed inden for sit felt. Vedholden indsats har sørget for, at den fynske virksomhed i dag har en finger med i spillet, når der bliver skænket koldt fadøl i et utal af lande, hvoraf nogle er svære markeder som eksempelvis Japan.

Billede

Den udvikling har kun kunnet lade sig gøre, fordi Micro Matic er »en virksomhed, hvor innovation og udvikling er en del af virksomhedens DNA«, fastslår vækstdystens regionsansvarlige, EY-partner Brian Skovhus Jakobsen.

»Den uafhængige jury har i sit valg af Micro Matic lagt særlig vægt på, at ledelsen er lykkedes med en transformation af virksomheden gennem fokus på kerneforretningen og ved strategiske valg og fravalg. En anden drivkraft, som juryen hæfter sig ved, er automatisering af produktionen, hvor der senest er introduceret robotteknologi med stor succes,« lyder det fra ham i en skriftlig kommentar.

Micro Matics succes er et forbillede for andre virksomheder på Fyn, der ellers er en region, som har været hårdt prøvet af nedbrydningen af den traditionelle industri. Derfor fremhæver talknuserne i EY også, at konkurrencens jury gerne vil give give et anerkendende nik til Odense-virksomheden for sin indsats og for "aktivt at tage del i regionens erhvervsliv i positiv og konstruktiv retning", skriver EY i begrundelsen for juryens valg.

vinder sjælland

Hvert år kårer EY Danmarks bedste vækstvirksomheder, og i år består flere virksomheder adgangskravet til konkurrencen – ikke mindst i region Fyn, der har en markant fremgang med 31 pct. flere vækstvirksomheder, som klarer kravene om bl.a. 15 pct. vækst på bruttoavance eller omsætning i seneste regnskab.

»Fremgangen er bl.a. drevet af virksomheder, som er kendetegnet ved et stærkt entrepreneurskab og som kigger ud over regionens og landets grænser,« siger Brian Skovhus Jakobsen og tilføjer:

»For årets vinder på Fyn er dette i særlig grad gældende. Her er USA virksomhedens største marked, og den er til stede i hele verden. Faktisk i en absolut førerposition med 80 pct. af verdensmarkedet inden for fadølsanlæg.«

eyo nordsjælland

Og effekten af den succes skal ikke undervurderes, mener chefen for den nationale del af konkurrencen Entrepreneur of the Year, EY-partner Søren Smedegaard Hvid.

»Fælles for virksomhederne i konkurrencen er, at de driver succesfulde virksomheder og skaber job og udvikling. Med EY Entrepreneur of the Year vil vi hylde de virksomheder og inspirere andre til at tænke i samme retning og måske gå samme vej,« siger han og tilføjer:

»Vi ser virksomhedsejerne som rollemodeller, og mens hver vækstvirksomhed har sin egen historie og specielle karakteristika, så er der også fællestræk, som går igen – ikke mindst en stærk vision, vilje og vedholdenhed.«

De regionale finaler er nu alle overstået for denne omgang. Alle vinderne mødes til den nationale finale, der finder sted i Bella Center ved København den 24. november. Følg med på Business.dk for at se, hvilken virksomhed der i år bliver kåret som Entrepreneur of the Year.

vinder

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen