Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Friske millioner skal booste hurtigtvoksende bygge-app

11BUSUlrik-Branner.jpg
Overskrift
Ulrik Branner er kommerciel direktør i GenieBelt, som netop har succes med en ny app til byggebranchen. Foto: Simon Læssøe
 

Virksomheden GenieBelt, der fokuserer på byggebranchen, har netop modtaget en millionindsprøjtning. Med sin digitale platform vil firmaet strømline arbejdet i en sektor, der er moden til at tage et stort teknologisk skridt fremad.

»Det må kunne gøres bedre.« Det er en tanke, der kan kickstarte nytænkning, og det er lige netop tanken, som ligger bag virksomheden GenieBelt.

Siden august 2013 har den københavnsk-baserede startup med kontorer i både London og Lodz i Polen arbejdet på at skabe en digital platform, der skal lette kommunikation og planlægning i byggebranchen. Det sker blandt andet ved at gøre det muligt for alle parter i byggeriet – fra håndværkeren til bygherren – at følge med i aktuelle arbejdsopgaver, få fælles adgang til billeder og dokumenter og at sende forespørgsler eller advarsler.

Jakob Nordenhof

Og GenieBelts mission om at strømline byggeprojekter hilses tilsyneladende velkommen på markedet. Siden lanceringen i november før årsskiftet har platformen fået omkring 2.500 brugere i 107 lande, og i dag kan virksomheden annoncere en finansiering på over fem millioner kroner til videre udvikling.

Pengene kommer fra Klaus Nyengaard, der som tidligere administrerende direktør i Just Eat på fem år øgede takeawayfirmaets bemanding fra 40 til 1.000. Og måske bliver der også med GenieBelts nuværende 15 fastansatte tale om et nyt væksteventyr. Håbet er i hvert fald, at GenieBelt kan gå ind og blive »disruptive« i byggebranchen – altså kan gå ind at ændre arbejdsgangen markant.

»Vi kiggede på branchen og så, at der er et kæmpe potentiale. Hver eneste gang, der er et nyt byggeprojekt, mødes måske 10-20 firmaer for første gang og skal arbejde sammen professionelt og som mennesker. Der flyver massive mængder information frem og tilbage. Så meget, at det næsten er umuligt ikke at havne i en konflikt eller misse noget på et tidspunkt,« siger kommerciel direktør Ulrik Branner.

11BUSendomondo.jpg

Han forklarer, at der trods store beløb i byggeprojekter ofte er et spild på helt op til en tredjedel af arbejdet. Blandt andet i form af materialer og særligt af medarbejdernes tid, som ifølge GenieBelts tal kan udnyttes dobbelt så effektivt.

»Det er ikke, fordi det ikke er forsøgt før, men der er særligt sket én ting i byggebranchen henover de seneste tre til fem år, der fik os til at tro på, at nu måtte timingen for en løsning være der: Smartphones,« siger Ulrik Branner, trækker sin egen telefon op af lommen og vifter illustrerende med den.

next step

Flere af kræfterne bag GenieBelt har selv en fortid i byggebranchen. De har på nærmeste hold erfaring med, at informationsdelingen kan være både tidskrævende og mangelfuld, men med en smartphone i bukselommen på stadigt flere håndværkere er vejen banet for let og hurtig kommunikation. Ved at slå sig sammen med IT-kyndige udviklere er visionen altså ved at blive realiseret i en app, der fungerer på tværs af laptop, tablet og telefon. Noget der er på vippen til virkelig at komme ud over rampen, som kundeambassadør Peter Dreschler udtrykker det:

»Det er lidt som at holde en tiger i halen. Det går hurtigt og er lidt kaotisk.«

Men selv om det går stærkt, passer GenieBelt på med ikke at lade ånden slippe for hurtigt ud af flasken. For selv om de har teknologien, består virksomhedens udfordring også i at overbevise flest mulige kunder i byggebranchen om at ændre deres vante arbejdskultur.

»For at GenieBelt i den grad giver værdi, skal der rigtig mange mennesker ind over. Til sammenligning ville Facebook heller ikke være sjovt, hvis det kun var dig og én af dine venner, der havde det,« siger Ulrik Branner og tilføjer:

»Med respekt for at det er en branche, der forstår at bygge monstrøst store ting som Storebæltsbroen og metrostationerne, skal vi også huske på, at de ikke alle nødvendigvis er lige så stærke til teknologi. Derfor skal vi hele tiden gøre produktet så simpelt som muligt.«

04BUSNyIndvendig.jpg

I den nuværende version af GenieBelt er funktionerne i øjeblikket skrællet ind til projektstyring og overordnet kommunikation. På den måde er det tanken at give brugerne mulighed for let at få et overblik og se produktet an, inden programmets øvrige tre hovedfunktioner rulles ud i løbet af året.

Det drejer sig om en Dropbox-inspireret deling og håndtering af dokumenter til april, omkring sommer et mere direkte kommunikationsværktøj til tekniske forespørgsler, og i slutningen af året frigives funktionen GenieInspect, som udviklerholdet allerede har klar på hylden. Den skal gøre det let at kvalitetssikre byggeriet og lave lister med fejl og mangler og var egentlig firmaets oprindelige app, der senere inspirerede til den samlede digitale platform.

Den type app findes allerede i andre versioner, men med alle fire hovedelementer i én samlet byggeplatform, mener GenieBelt med sikkerhed at kunne tilbyde noget, som ikke findes andetsteds. Og netop det at målrette produktet mod et bestemt marked kan blive udslagsgivende, for at GenieBelt får succes.

»Ved at gå ind i en niche er der en udfordring i, at du skal være specialist. Vi skal for eksempel forstå, hvad der kendetegner byggeriet, hvem spillerne er, hvad de tumler med, og hvordan lovgivningen er udformet. Men når du har fundet en niche, har du også en styrke i form af et klart fokus,« siger Ulrik Branner.

fwe

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen