Berlingske Business

Frikadellerne gentager sejren i Nordjylland

Det Danske Madhus vinder stadigt flere kommunale madleverancer. Nu ekspanderer virksomheden også ved opkøb.

Nordjyllands mest entreprenante virksomhed hedder stadig Det Danske Madhus, der med fine menukort, høj kvalitet og generelt god stil har gjort de kommunale mad­leverancer langt mere spiselige for landets ældre. For andet år i træk kan virksomheden også kalde sig EY Entrepreneur Of The Year i regionen.

»I en sektor, hvor det oftest er besparelser og antallet af bad på en uge, der bliver talt om, skaber Det Danske Madhus glade kunder og glade medarbejdere. Og der­igennem har de skabt en vækstvirksomhed, der vinder markedsandele – og endda opkøber konkurrenter – uden at sætte bundlinjen over styr. Det er forbilledligt,« sagde Carsten Collin, partner og direktør hos EY Entrepreneur Of The Year, da han motiverede prisen ved kåringen i Aalborg.

Stifteren af Det Danske Madhus, Henrik Sørensen, stegte sine første frikadeller tilbage i 2004 og leverede dem til Skive Kommunes ældre borgere. Samarbejdet blev hurtigt en succes – og et glimrende afsæt for forretningsudvidelse ind i andre kommuner. Strategien bag succesen er enkel: Mad leveret fra kommunen skal være en god oplevelse! Derfor producerer Det Danske Madhus alle måltider helt fra bunden – ikke noget med halvfabrikata, menukortene til de ældre er flotte og indeholder flere valgmuligheder, og fødselsdage og andre højtider bliver markeret med specielle måltider og gaver.

»Det er positivt at se, at Nordjylland ligger pænt i feltet på regionalt niveau. Det Danske Madhus er et forbilledligt eksempel på de fordele, man som kommune, og i dette tilfælde ældre borgere, kan høste ved et OPP, hvor det offentlige samarbejder med det private,« siger Ulla Brandt, chefkonsulent i Dansk Erhverv, i en kommentar.

»Konkurrenceudsættelse af denne type opgaver til det offentlige sikrer den bedste kvalitet og pris. Modellen kommer faktisk alle til gode - både kommune, borgere og virksomheden skaber arbejdspladser og indtjening«, siger Ulla Brandt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen