Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Fremtiden der ikke vil forsvinde

17BUSKodak-133103.jpg
Kodaks brugte filmruller symboliserer, hvordan det kan gå en virksomhed, der ikke ser fremtiden, i dette tilfælde digitaliseringen, komme. Foto: Gerard Julien, AFP

Boganmeldelse. »Disruption«, lyder mantraet i disse år. Noget hen ad vejen gammel vin på nye flasker. Det nye er ikke, at der sker forandringer, men hastigheden af disse forandringer. Ny bog udfordrer lederne i businessdanmark.

Egentlig burde bogen »Disrupt eller dø!« ikke være lagt til anmeldelse hos mig (årgang 1952), men hos en af redaktionens årgang 1990ere eller deromkring – den hidsige teknologiske udvikling taget i betragtning. Hvad ved 1950er-børn om disruption og morgendagens pengemaskiner?

Når det alligevel giver mening, skyldes det én eneste ting, nemlig at både jeg og min yngre kollega er kunder, slutbrugere for alle virksomheder, uanset hvilken branche de befinder sig i. Og hvis man skal sige noget enkelt om hele disruption-hypen, er det, at de nye udviklingstendenser tager udgangspunkt i kunden. Jeg ved godt, at begrebet »kunden i centrum« har været på plakaten de seneste tre-fire årtier, men hidtil har det jo blot været ligegyldige floskler, som lød godt i direktions- og bestyrelseslokalet. Kunden var i realiteten en besværlig nødvendighed.

Grå horisont får Mærsk til at skære 4000 containerjob Mærsk

For første gang synes en masse af de nye virksomheder, som ødelægger festen for de gamle virksomheder, at tage udgangspunkt i kundens oplevelser, og hvad det helt præcist er, at du og jeg som kunde ønsker.

Det er en af budskaberne i en ny bog »Disrupt eller dø!« – skrevet af Tune Hein og Thomas Honoré, som begge har praktisk erfaring fra rådgivning og ledelse i erhvervslivet. Det er en god, troværdig og meget let læst bog. Point for formidlingen. Der er en del opremsning, og bogen kan derfor også bruges som opslagsværk, men nogen dyb bog er det ikke. Markedsføringen af bogen, et dødningehoved på både for- og bagside, virker noget poppet, men nuvel, budskabet skal jo sælges. Og hvad er mere fængende end døden?

SPAIN-UBER/

Helt så dramatisk er bogens indhold ikke. Personligt har jeg det sådan, at utrolig meget af den ledelseslekture, der væltes ud fra forlagene, er gammel og kedelig vin på nye flasker, som virkelig giver træthedstegn på øjen­lågene. Har vi måske ikke snakket om at skulle være forandringsparate, agile og skubbe innovationen helt op på dagsordenen altid – fordi vi konstant står på en brændende platform?

Hurtigere og nedenfra

Der har været markedsforstyrrelser altid. Tænk blot på skiftet fra hestevogn til bil, fra passagerskib til fly, fra postbrev til email. Det hedder markedsøkonomi. Er det anderledes denne gang?

Ja, det påstår forfatterne i hvert fald. Og måske er der noget om snakken. Udviklingen sker hurtigere, og den sker »nedefra.« Det er ofte lettere at skabe en ny virksomhed fremfor at forandre den gamle virksomhed til nutidens kundekrav. Bogen giver ikke svar, men udfordrer dig som leder.

IDA

Hvad er da i grunden disruption? Noget tyder på, at det bliver brugt så flittigt, at det også bliver misbrugt. Er Uber og Airbnb disruption? Er Tesla? Ikke i den oprindelige betydning, men skjules kan det ikke, at disse to ekstremt hypede nettjenester har ud­fordret den traditionelle hotel- og taxabranche.

»Opfinderen« af disruption-begrebet er Harvard-professor Clayton Christensen, og det stammer fra en bog i 1995. Clayton Christensen mener selv, at disruption-begrevet i dag alt for ofte bliver misbrugt, for eksempel til at beskrive en hvilken som helst ændring i markedsforholdene.

En af Clayton Christensens pointer med disruption er en beskrivelse af »gamle« virksomheder, som i kraft af at skulle betjene den nuværende kundekreds ikke kan eller tør udvikle sig mod de nye kundegrupper. Selv mener han, at den gamle Kodak-case og det nyere Netflix er to eksempler på egentlig disruption. Kodak fandt alt for sent ud af, hvad der ramte dem, og Netflix fandt og udfyldte et enormt globalt behov.

15busMedier 1.jpg

Bogen »Disrupt eller dø!« giver et hav af eksempler på både den gamle og den nye industri og stiller også enkle, ligefrem banale spørgsmål til de virksomheder, som ligesom Kodak ikke rigtig ved, hvad der kan ramme dem, men som hele tiden får tudet ørene fulde med, at noget vil ramme dem.

Et værktøj for bestyrelsesmedlemmer

Set i det perspektiv kan bogen blive et af de værktøjer, som især bestyrelses­medlemmer bør tage i brug. Netop bestyrelses­medlemmer har ikke den daglige kontakt med virkeligheden i virksom­hederne og kan derfor let forfalde til en tro på, at så længe alt bliver ved det gamle, så er det godt. Hvem kan eller tør sparke døren ind til bestyrelseslokalet med en opfordring til at disrupte sig selv? Og skubbe til de bestyrelses­medlemmer, der foretrækker at kigge bagud frem for at gå i krig med de fremtidige konkurrenter?

Hjemmemarked

En af de virksomheder, som har formået delvist at disrupte sig selv, er Danske Bank med deres succesfulde mobile-pay. Næppe et udviklingsprodukt, som bestyrelses­medlemmerne i banken pressede på for at udvikle, men som kom på banen, fordi den tidligere topchef Peter Straarup i en meget tidlig fase troede fuldt og fast på det.

Jeg kan anbefale guidebogen »Disrupt eller Dø!« som et oplæg, et værktøj til debat internt i virksomhederne, ikke mindst til at forstå, hvad der er disruption, og hvad der ikke er disruption. Men lad det ikke blive ved snakken. Der er konstant nogle derude i det onde samfund, der vil forsøge at stjæle dine kunder og presse dig ud af markedet.

Artiklen fortsætter under billedet
17BUSDISRUPT-133825.jpg
bogforside

Titel: »Disrupt eller dø! – en guide til din digitale ledelsesudfordring«.

Forfattere: Tune Hein, foredragsholder mm., og Thomas Honoré, koncerndirektør i Columbus A/S.

Forlag: People’s Press i samarbejde med Berlingske Forlag.

Pris: 249,95 kr.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen