Berlingske Business

Fransk bilkæmpe skyder kvart milliard i Autobutler

Peter Michael Oxholm Zigler.
Autobutler har succes med at indhente tilbud fra værksteder og skabe overblik over mekanikerregningen. Her direktøren Peter Michael Oxholm Zigler. Foto:

Champagnen skal poppes hos den danske iværksættervirksomhed Autobutler, der har fået en trecifret millioninvestering fra den franske bilgigant PSA.

Der skal åbnes champagne på den danske værkstedsportal Autobutlers københavnske kontor i Njalsgade onsdag.

Anledning er en investering på svimlende 223 mio. kr. fra den franske bilgigant PSA, der står bag Citroën og Peugeut. I dag offentliggjorde PSA, at man har købt aktiemajoriteten i Autobutler og dermed indtræder som hovedejer i den danske virksomhed.

»Vi har gennem de sidste seks år opbygget stor viden om bilejeres digitale adfærd på vores fire markeder og formået at flytte værkstedsreparationer til nettet. Det har gjort os til en af de største digitale platforme på markedet for værkstedsreparationer. Når vi vælger at gå sammen med PSA, skyldes det først og fremmest muligheden for synergier og for at kunne sætte turbo på væksten uden for Danmark,« udtaler Christian Legêne, adm. dir. og medstifter af autobutler.dk i en pressemeddelelse.

værksted

Autobutler er en værkstedportal, der gør det nemt for bilejere og bilmekanikere at komme i kontakt med hinanden, når bilen skal på værksted. I juni havde portalen 300.000 registrerede brugere. Virksomheden blev stiftet i 2010 af Christian Legêne og Peter Michael Oxholm Zigler, der siden har udvidet forretningen til yderligere tre lande.

Der ellers var blodrøde tal på bundlinjen i Autobutlers årsregnskab for 2015. Et underskud på 22 mio. kr. og en egenkapital, der var skrumpet fra 27 mio. kr. i 2014 til 5 mio. kr. i 2015. Men underskuddet har været forventet, siger Christian Legêne til Berlingske.

»Underskuddet har været af drevet vores ekspansion til det tyske og det engelske marked. Den danske forretning, som den ser ud i dag er en lønsom forretning. Vi forventer, det samme vil gøre sig gældende for det svenske marked inden for et halvt års tid. At bygge et brand og en markedsplads op og sætte sig på en ledende position, koster mange penge. Det er en investering, som har været afstemt med vores bestyrelse,« siger han.

Autobutler har stadig ekspansionsplaner og med den nye investering, kommer virksomhedens bundlinje formentlig til at være rød nogle år endnu.

»Før investeringen kom på plads, forventede vi et break even for den totale forretning i midten af 2017. Så den nye investering skal bruges til at skalere forretningen yderligere, og vi forventer også at have underskud årene frem. For med den nye investering skal der brændes nogle penge af, så vi kan sætte os hårdt på markederne,« siger Christian Legêne til Berlingske.

Med den den nye investering fra den fransk bilgigant, er værstedsportalen et skridt nærmere målet om at blive Europas største værkstedsportal.

05TILZigler.jpg


»Det glæder os at få PSA med på vores rejse. De ejer i forvejen tre stærke bilbrands og har en ambitiøs plan for det digitale område, der giver adgang til, at vi uafhængigt af bilmærke bedre kan hjælpe bilejerne med at finde et bilværksted. Samtidig kan vi sætte PSA i kontakt med slutkunderne med vores avancerede tekniske løsninger og viden om bilejernes digitale adfærd,« siger Christian Legêne.

Siden stiftelsen for seks år siden har Autobutler rejst 75 mio. kr. fra en række investorer og internationale venturefonde som Creandum, Index Ventures og Dawn Kapital. Med den dugfriske investering bliver PSA majoritetsejer i Autobutler.

05BUSPix-Autobutler-Peter-M.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen