Berlingske Business

Frankrig vinder international vækstkonkurrence

ey
Den franske vinder, Mohed Altrad, har han med sin ledende virksomhed inden for byggematerialer, Altrad Group, opnået status af milliardær. Hans historie er blevet til en selvbiografisk roman, som er undervisningsmateriale i nogle af Frankrigs skoler. Foto:

Den femtende fejring af finalisterne fra den globale iværksætterdyst EY World Entrepreneur Of The Year endte med fransk sejr i Monaco. I sin takketale udtrykte vinderen håb om en bedre fremtid for Syrien og et budskab om at huske sin menneskelighed.

MONACO: Det var under fransk jubel, at vinderen af dette års udgave af den verdensomspændende iværksætterdyst EY World Entrepreneur Of The Year blev afgjort i Monaco.

Konkurrencen samler hvert år toppen af verdens vækstvirksomheder og bliver også kaldt "erhvervslivets Oscar-uddeling". Men på trods af de røde løbere, smukke kjoler, champagne og cigarer, stod det hurtigt klart, at vinderens historie var alt andet end glamour.

Fra podiet fortalte Mohed Altrad sin personlige historie som syrisk beduin, hvis tolvårige mor døde under fødslen af ham. Han blev hyrde og forbudt at gå i skole, men lykkedes med tiden alligevel at komme på universitetet, emigrere til Frankrig og opnå en ph.d. i datalogi.

Siden har han med sin ledende virksomhed inden for byggematerialer, Altrad Group, opnået status af milliardær. Hans historie er blevet til en selvbiografisk roman, som er undervisningsmateriale i nogle af Frankrigs skoler. Og i sin virksomheden sætter Mohed Altrad i høj grad individet i centrum og advokerer for accept af multikulturel forskellighed.

aaa

Netop de meget menneskelige aspekter var ifølge dommernes formand, Rebecca MacDonald udslagsgivende for, at dette års trofæ enstemmigt tilfaldt Frankrig og Mohed Altrad.

"Som dommer hører man den ene fantastiske historie efter den anden. Men så kom årets vinder ind, og for første gang var jeg målløs. Det er en fortælling om en overbevisende og globalt succesfuld forretning - men også en meget menneskelig og personlig historie," sagde Rebecca MacDonald efterfølgende på et pressemøde.

Under prisuddelingen understregede hun dog over for samtlige finalister, at de hver især allerede var vindere i deres respektive lande og kun kunne være stolte. Danmarks finalist var i år IT-virksomheden Sitecore, og her har man ros tilovers for vinderen.

"Det er en fantastisk og ærlig vinder. Hans historie er utrolig, og han gør noget for andre, der går længere end bare forretningen. Sejren er fuldt fortjent," siger medstifter Lars Nielsen og roser samtidig Mohed Altrads takketale.

Læs mere om Lars Nielsens oplevelser fra konkurrencen på hans blog

Fra podiet var vinderens besked til de 1.200 tilhørere, at man altid har mulighed for at ændre skæbnen, uanset hvor dystert udgangspunktet ser ud. Og som syrer udtrykte han derfor et håb for genrejsning af sit tidligere land, som han mener "ikke længere eksisterer".

"Mit håb er, at I ikke kun ser på jeres virksomheder som et middel til at tjene penge. At I ikke bliver robotter, men bevarer jeres menneskelighed og gør en forskel. Selv små ting kan samlet vokse sig større," sagde Mohed Altrad.

Aaa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen