Berlingske Business

Frankrig lokker iværksættere med attraktiv startpakke

US-FRANCE-TECHNOLOGY-FRENCH TOUCH CONFERENCE
»The French Tech Ticket« starter officielt i januar, og indtil videre er planen at dele 50 legater ud om måneden i første periode, der løber i ti måneder. Foto:

Hvordan får man flere af de eftertragtede tech-iværksættere til at slå sig ned i sit land? Den franske regering har et bud.

Et økosystem af en vis størrelse er alfa og omega, når det handler om at skabe en start-up-scene i en nation. Kloge hoveder tiltrækker andre kloge hoveder.

Det ved man i startup-hubs som Barcelona, Berlin og London. Problemet for andre regioner og storbyer er ofte at få iværksætter-økosystemet op i en størrelse, som kan kaste seriøse synergieffekter af sig. Nu er den franske regering tilsyneladende klar med en mindre, men alligevel interessant løsning.

11BUSKitesurfing.jpg

Ifølge den amerikanske tech-hjemmeside »Techcrunch« vil Frankrig nemlig snart begynde at udlodde startpakker, der skal lokke udenlandske iværksættere til at slå sig ned i Frankrig.

Pakken består angiveligt af en ny type iværksætter-visum, et legat på op til 25.000 euro (185.000 kroner), gratis kontorpladser hos en inkubator i Paris og derudover en fast tilknyttet, engelsktalende mentor.

Konceptet kaldes på engelsk »The French Tech Ticket«. Programmet starter officielt i januar, og indtil videre er planen at dele 50 legater ud om måneden i første periode, der løber i ti måneder.

iværksætter

Der ser ud til at komme nogle restriktioner på, hvem der kan søge. Det ser ikke ud til, at det bliver et krav, at startup-virksomheden bliver etableret i Frankrig, men der skal muligvis være en fransk nationalitet blandt ejerne. Derudover bliver det et krav, at iværksætterne arbejder i Frankrig i mindst seks måneder, selv om forhåbningen givetvis er, at de kloge hoveder efterfølgende bliver i nationen.

The French Tech Ticket kan meget vel være inspireret af et koncept fra Latinamerika. I 2010 iværksatte regeringen i Chile nemlig et lignende program, som ifølge Techcrunch var eftertragtet. Det er ikke mindst fordi, at det for unge, driftige mennesker kunne ses som en mulighed for at kombinere den entreprenante ånd med rejselysten.

15busPix-Startup.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen