Berlingske Business

Fra spirende tanke til fuldvoksen idé

20BUSrain2.jpg
Overskrift
Der var fart over feltet og fantasifulde påhit, da 45 elever fra 1. og 2. klasse på Frederiksberg Ny Skole tirsdag deltog i workshoppen Rainmaking Kids, hvor de skulle lære at få gode ideer, som kan omsættes til iværksætteri. Foto: David Leth Williams
 
 

For første gang i Danmark afholdt virksomhedsfabrikken Rainmaking tirsdag workshoppen Rainmaking Kids for 45 skoleelever. Med regndans og opfindsomhed skulle børnene udvikle deres ideer og iværksættergen.

Lilla gummistøvler og rygsække med Spiderman-tryk ligger kastet ud over gulvet på tredje sal hos iværksætterfællesskabet Rainmaking Loft. Fra indgangen til det tilstødende lokale runger et kor af små stemmer under loftsbjælkerne i det gamle beklædningsmagasin på Holmen i København.

Indenfor diskuterer 45 elever fra 1. og 2. klassetrin på Frederiksberg Ny Skole ivrigt i grupper, hvem der fik den bedste idé – Lego eller Ben & Jerry’s. Anledningen er workshoppen »Den Store Idé«, som afholdes af Rainmaking Kids, det nyeste projekt hos firmaet Rainmaking, der lever af at etablere og videreudvikle andre iværksættervirksomheder.

I løbet af fire timer skal eleverne lære, hvad der udgør en god idé, og hvordan man bringer den fra det spæde stadie til en velfungerende virksomhed. Med fingrene i vejret, og en pædagogisk hjælpende hånd fra stifter og serieiværksætter Martin Bjerge­gaard, får børnene hurtigt de vigtigste ting på plads: Den gode idé er noget nyt, som er brugbart eller sjovt, og som gør en forskel for andre.

Med den nye folkeskolereform er entreprenørskab blevet en obligatorisk del af undervisningen. Faglærer Joakim Rask fra Frederiksberg Ny Skole forklarer, at besøget hos Rainmaking Kids er en afslutning på et flere uger langt iværksætterforløb. Her har børnene blandt andet skullet hjælpe med at udtænke deres nye drømmeskole og spillet iværksætterorienterede bræt- og rollespil.

Udformningen af undervisningens fokus på iværksætteri er fri, og Martin Bjergegaard har oplevet, at både han og andre iværksættere er blevet kontaktet af undervisere, der har brug for input på området. Selv hilser Martin Bjergegaard udviklingen velkommen.

Folkeskole

»Da jeg selv gik i skole, brændte jeg for at blive iværksætter, men det, syntes min lærer, var underligt. Jeg havde jo gode karakterer, så jeg kunne da sagtens blive noget andet. Det var nærmest, som om jeg havde sagt, at jeg ville være kriminel eller arbejdsløs. Jeg følte mig misforstået,« siger Martin Bjergegaard.

Mod på iværksætteri

Han håber, at flere børn og unge med de nye undervisningskrav vil få mod på at blive iværksættere. For selv at gøre noget ved sagen har han ved siden af Rainmaking Kids skrevet børnebogen »Den Store Idé« – et fantasi­eventyr om to børn, der møder samme udfordringer som mange iværksættere.

Derudover er planerne fortsat at køre Rainmaking Kids i alt seks forskellige workshops for både folkeskoler og som en slags søndagsskole for iværksættere, som børn og forældre kan købe billetter til en gang om måneden.

I dag er der dog nok at se til med de syv-otte-årige energiske rødder, der op til frokost har lavet pandebånd med farvede fjer og nu farer rundt og laver indianerlyde med mund og hånd. Heldigvis er der hjælp fra de skole­lærere, ansatte og frivillige iværksættere, som gradvist guider eleverne fra at kortlægge egne evner til at udtænke en idé, som de senere skal præsentere for hinanden.

En af hjælperne sætter panfløjtemusik på højttalerne. De vilde hyl forstummer, og den kaotiske virak bliver afløst af en koordineret regndans. Børnene krøller sig sammen som blomsterfrø, rejser sig og sender regn mod jorden med hænderne. De leger, at de spirer og folder sig ud. Ligesom de gode ideer.

man

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen