Berlingske Business

Fra slips under sengen til millionsalg

12BUSMartin-Falslev-Anderse.jpg
Martin Falslev Andersen (tv.) og medstifteren Bo Eriksen gjorde i løbet af seks år Trendsales.dk til en guldrandet forretning, der nu er blevet afhændet for et trecifret millionbeløb. Foto: Ulrik Jantzen

Motivationen hos stifterne har altid været, hvor stor forretningen kunne blive. Det begyndte som slipseforretning, men i dag er Trendsales blevet stor nok til, at et schweizisk mediehus har købt virksomheden for et trecifret millionbeløb.

Slips. To skolekammerater, Martin Falslev Andersen og Bo Eriksen, sad en dag i 2001 og funderede over, hvad de skulle sælge i deres web-shop.

Slips, blev de enige om. De var nemme at håndtere, fordi de er onesize, de fylder ikke så meget og kunne dermed ligge under Martins seng, og der skulle ikke investeres en formue.

1.000 kroner var faktisk alt, hvad de to stiftere tilsammen skød i deres forretning, Trendsales, som netop er blevet solgt til det schweiziske mediehus Tamedia for et trecifret millionbeløb.

Men det var langtfra en slipse­forretning, Tamedia købte for millioner. Martin Falslev Andersen og Bo Eriksen udviklede hurtigt butikken til at være en basar, hvor de solgte brugt tøj, og da det viste sig, at kunderne hellere ville købe hinandens tøj end stifternes varer, var Trendsales, som vi kender det i dag, født. En basar, hvor 765.000 unikke brugere nu handler brugt tøj for en halv milliard kroner årligt.

Regningerne blev betalt

De to stiftere er ikke kommet sovende til millionerne. Specielt de første år blev der lagt rigtig mange timer i Trendsales, og eftersom de to stiftere aldrig har brugt penge, de ikke har haft, blev fuldtids­jobbet og studierne passet ved siden af arbejdet med Trendsales.

»Vi kan ikke lide at bruge penge, vi ikke har, eller kaste penge i et stort sort hul uden at vide, om de penge kommer tilbage. Derfor arbejdede vi om dagen for at betale regninger og lavede det, vi syntes, var sjovt, når vi fik fri,« fortæller Martin Falslev Andersen.

Marc Jeilman

De mange timer, der blev lagt i Trendsales, kostede både kræfter og kærester, men i 2004 solgte stifterne 50 procent af virksom­heden til internetinvesterings­virksomheden Freeway, og Martin Falslev Andersen og Bo Eriksen droppede job og studier for at satse 100 procent på deres hjertebarn.

I 2010 blev virksomheden solgt til Ricardo Group, og i dag er stifternes aktieandel reduceret til 12 procent. De nye ejere har købt de to stiftere med, og Martin Falslev Andersen og Bo Eriksen vil altså være i virksomheden en årrække endnu.

»Vores drømme er de samme, som de hele tiden har været, og det har aldrig handlet om at blive millionærer – det er et sekundært biprodukt. Målet er at se, hvor stort det kan blive. Lidt ligesom da man var barn og byggede et Lego-tårn,« siger Martin Falslev Andersen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen