Berlingske Business

Fra 40 måtter og en vaskemaskine til stordrift

13BUSPix-A-Vask.jpg
Mohammed (tv.) og Bilal Warrad ejer vaskerivirksomheden A-Vask A/S i Taastrup, som de grundlagde i 2005 med 40 måtter og en enkelt vaskemaskine. Skabertrangen stammer fra deres far, der også var selvstændig. Nu vil brødrene være de største på det danske vaskerimarked. Foto: Liselotte Sabroe

I 2005 søsatte brødrene Mohammed og Bilal Warrad deres egen vaskerivirksomhed, A-Vask. Det ligger i generne og er lettere end at søge et job, mener de. I dag er A-Vask blandt Danmarks fire største vaskerier.

I begyndelsen af det nye årtusind susede de to libanesiske brødre Mohammed og Bilal Warrad rundt som chauffører med nyvaskede måtter for et stort vaskeri. Pludselig slog det dem: Den her type virksomhed kunne de selv skabe. Bare bedre.

Derfor købte de i marts 2005 omkring 40 måtter og en vaskemaskine, og sådan begyndte det. Brødrene blev underleverandører til det vaskeri, som de havde arbejdet for, og fundamentet til A-Vask A/S i Taastrup var støbt. I dag er virksomheden blandt landets fire største vaskerivirksomheder med et fuldautomatisk vaskeri, 55 medarbejdere og ikke mindst 23 sjællandske og fynske kommuner som kunder, som de har vundet ved kommunale udbud.

13BUSA-Vask-side.jpg

»Det ligger i generne,« forklarer Mohammed Warrad, der er administrerende direktør i firmaet.

»Vores far var selvstændig hjemme i Libanon og opdrog os til at være selvstændige. Da vi kom til Danmark, fik vi chancen for at opbygge vores liv på ny og starte vores egen virksomhed,« siger han og uddyber:

»Det her er vores tak til Danmark, der har budt os velkommen. Nu betaler vi tilbage ved at tage del i samfundsansvaret, når vi for eksempel ansætter langtidsledige eller folk i fleksjob uanset nationalitet.«

Dengang brødrene gik ind i vaskeribranchen, anede de ikke, hvad de gik ind til. Men de ville vise familien, at det sagtens kunne lykkes. Virksomheden voksede støt, og der kom flere snavsede lagner i vaskekurven.

Men en søndag aften i slutningen af 2007 bremsede succeshistorien for en stund. DR Søndag viste, hvordan A-Vask A/S efter sigende benyttede sig af asylansøgere, der arbejdede sort til omkring 30 kroner i timen, og Høje-Taastrup Kommune afbrød øjeblikkeligt alt samarbejde med virksomheden. Senere frafaldt de deres sigtelser, og forholdet til blandt andet den lokale 3F-afdeling er atter godt, forsikrer Mohammed Warrad.

Akademikere

TV-udsendelsen gav dog brødrene en vigtig lektion og en positiv gang pisk . Under udsendelsen blev A-Vask omtalt som »en af landets største vaskerier«, og derfor måtte de begynde at opføre sig som en sådan. Fra den ene dag til den anden gik brødrene fra at være rene amatører til professionelle. De hyrede al den hjælp, som de kunne få fingrene i. Rådgivere og advokater. For drømmen skulle lykkes.

Mohammed Warrad er ikke i tvivl om, hvorfor flere indvandrere og efterkommere af indvandrere vælger at blive selvstændige og bygge egen virksomhed op fra ingenting.

»Det er nemmere at blive selvstændig end at søge et job,« siger han uden at tøve og forudser i samme åndedrag nye tider for den kommende generation af indvandreres efterkommere.

»Det bliver ikke ved med pizzeriaerne. Det er ved at vende. I den kommende generation af efterkommere vil der skyde nye selskaber op med for eksempel advokat- og rådgivningsfirmaer, der kan bidrage til det danske samfund,« forudser Mohammed Warrad.

pix-teddy

Hver eneste dag lærer han sine fem børn, den kommende generation, om livet som selvstændig, ligesom brødrenes egen far gjorde. Faktisk bor brødrene med deres familie i samme bygning som det 6.200 kvadratmeter store vaskeri, og hustruerne er hver især afdelingsledere på vaskeriet. På den måde kommer børnene helt tæt på livet som selvstændig.

»Nu kommer mine børn til at lære at være selvstændige og få aflivet nogle af de myter, der findes om at starte egen virksomhed,« siger Mohammed Warrad.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen