Berlingske Business

Forskning skaber stærke resultater hos Skov

14busmaskindustri.jpg
Systemer til overvågning og ventilation i forbindelse med produktion af kyllinger og svin har givet Skov-koncernen en stor eksport. Foto: Privat

Skov-koncernen i Glyngøre er den maskin-producent i Danmark, der klarer sig bedst på indtjening og vækst. Systemer til ventilation og overvågning af kyllinge- og svineproduktion sælges over alt i verden.

Et stærkt fokus på forskning og udvikling, konsekvent opbygning af nye markeder og konstant optimering af produktion og forretningsgange er opskriften, hvis man vil have succes i maskin- og komponentindustrien.

I hvert fald er det den opskrift, som Skov-koncernen i Glyngøre, der producerer ventilations- og managementsystemer til svine- og kyllingefarme, benytter. Og i Berlingskes nye analyse af den danske maskin- og komponentindustri er Skov den virksomhed, der præsterer de suverænt bedste resultater.

Afkastningsgraden – driftsoverskud i forhold til aktivmasse – var på hele 30 procent i det seneste regnskabsår, der sluttede 30. september 2012.

Samtidig steg omsætningen med over 23 procent til næsten 600 mio. kroner.

Skov ejes af en tysk familie med interesser inden for branchen og er grundlagt i Glyngøre af en familie, der bar Skov-navnet.

60 ansatte forsker og udvikler

Ifølge adm. direktør Jørgen Yde Jensen har det i gennem årene haft afgørende betydning, at 60 af virksomhedens 275 medarbejdere arbejder med forskning og produktudvikling. Det foregår i tæt samspil med danske svine- og kyllingeproducenter, der er nogle af verdens mest erfarne og krævende kunder. Skov har desuden et nært samarbejde med forskningsinstitutioner inden for landbruget.

Fremgangen er også drevet af, at verden efterspørger flere fødevarer. Det skaber behov for store driftsenheder, som efterspørger avancerede værktøjer til overvågning og optimering af den animalske produktion.

Skov har i de senere år eksporteret stadig flere anlæg til Asien og Afrika, hvor fødevareproduktionen udvides. Virksomheden har et omfattende globalt forhandlernet. De største kunder får dog lov til at købe direkte. Her får forhandlerne ofte glæde af den efterservice, som ordrerne skaber.

Producerer i Danmark

Skov producerer udelukkende i Glyngøre – mulighederne for at flytte produktion til Asien er undersøgt, men alt i alt er der flere fordele ved at opretholde produktionen i Danmark, hvor graden af automation til gengæld er høj.

»Vi optimerer konstant hele vores forretning for at spare omkostninger, så vi samtidig kan investere kraftigt i vores fremtid«, tilføjer Jørgen Yde Jensen.

Den branche, Skov opererer i, er ret specialiseret og differentieret. Men som i andre brancher, hvor kunderne vokser, sker der også en konsolidering. Den deltager Skov gerne i, hvis det kan give værdi for virksomheden.

Men ellers står dagligdagen på organisk vækst i forlængelse af den øgede efterspørgsel på selskabets systemer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen