Berlingske Business

Forretningslivets engle er altafgørende for, at en startup kan få luft under vingerne

Michael Haases præsentation
Her ses Michael Haases præsentation. De Business Angels, der sidder over for Business' journalist, fortæller, at det er vigtigt for dem, at et startup allerede er igang og kan vise, at der er interesserede kunder, før de investerer i dem. Foto:

Iværksættere fra efterårets Berlingske Business Boost-konkurrence præsenterede torsdag aften deres projekter for private investorer fra DanBAN-netværket.

Hvor får startup-virksomheder egentlig kapital fra, når de sætter strøm til deres idéer i virkelighedens verden?

Noget af den får de fra engle.

Ikke den slags engle, der hører himlen til, men derimod forretningslivets spillebaner. Business Angels kalder DanBAN sit netværk af private investorer, og torsdag aften præsenterede otte iværksættere fra Berlingske Business Boost-dysten deres spirende forretninger for knap 30 af dem. Forretningsenglene leder efter startup-projekter, hvor de kan se forretningen vokse sig større og give deres potentielle investeringer luft under vingerne.

Til at byde velkommen var Berlingske Business' erhvervsredaktør, Peter Suppli Bensson, mødt op.

»På Berlingske Business var vi trætte af at referere andres startup-historier. Boost-konkurrencen handler for os blandt andet om at være en venlig hånd i ryggen og fremme iværksætternes udvikling,« sagde han.



Aftenens projekter spænder over alt fra et nyt hospitalstoilet, der skal optimere plejepersonalets arbejdstid, til en app hvorigennem du kan booke lokal bagageopbevaring, når du for eksempel rejser med Airbnb og videre til en anden app, hvor du kan bestille en operakoncert hjem i stuen.

Tirsdag


Imens projekterne præsenteres, sidder de fremmødte investorer og skribler og sætter krydser i deres notesbøger. Aftenens vært, Louise Ertmann Baunsgaard, holder minutiøst øje med tiden; hver præsentation får nemlig otte minutter. Louise Ertmann Baunsgaard er selv med i DanBAN-netværket og sad desuden med i den jury, som valgte de 10 vindere i Boost-konkurrencen.

Hverdagens ulidelige lethed


Efter en kort pause går aftenens femte præsentation på. Michael Haase har kastet sig over et af de trivielle spørgsmål, som hverdagen aldrig holder op med at stille: Hvad skal vi have at spise i aften?

Svaret på spørgsmålet er Plant Jammer. Forestil dig en app, hvor du indtaster det mad, du har i køleskabet. Appen har data fra 2,5 mio. opskrifter, og hurtigt finder den en ret, du kan lave med det indtastede og måske lidt ekstra, du kan hente på vejen hjem fra jobbet. Lige nu eksisterer Plant Jammer kun som hjemmeside, men appen er ude om to uger.

Som navnet indikerer, jammer den kun med planter. Michael Haase vil nemlig ikke kun gøre det nemmere at lave aftensmad:

»Råvarefremstilling er en kæmpe belastning for miljøet og ved at vælge vores mad med omhu, kan vi bedst gøre noget ved den belastning.«

Torsdag - Soldaterkammerater


Han har netop rejst 500.000 kr. fra en privatinvestor og er oppe på en samlet kapital på 1,7 mio. kr. Plant Jammer har i dag 30.000 brugere, hvor 20.000 af dem bor i Spanien, og et nyligt indgået samarbejde med tyske Miele skal sikre en tysk version.

Denne aften bruger han på at lede efter de næste investorer.

»Det er jo et parforhold, når man er investorer sammen,« siger han.

Derfor er det vigtigt for ham allerede nu at skabe en relation til dem, der forhåbentligt vil hjælpe hans projekt videre om et halvt år.

Artiklen fortsætter under billedet
Michael Haase
Michael Haase, som har startet Plant Jammer, har en fortid som konsulent i McKinsey og er uddannet økonom fra bl.a. London School of Economics. Foto : Anne Bæk


Investeringer er benzin

En af dem, der allerede har investeret i Plant Jammer, er Niels Lund. Han er en del af DanBAN-netværket og lever af at være investor og selvstændig konsulent, hvor han rådgiver startup-virksomheder.

Hans egen madglæde og en fascination for teknologien, der muliggør, at Plant Jammer for eksempel lagrer data om, at du ikke kan lide bitter mad og derfor ikke foreslår bitre opskrifter, fik ham til at investere i Michael Haases idé.

»Plant Jammer har allerede fået en stor investering af mig, men jeg er der også, hvis der bliver brug for mere fremover,« siger han.

05BUSPix-Bricks-Soeren-Berg.jpg


DanBAN-netværket, som Niels Lund er en del af, har spillet en central rolle for, at Boost-deltagerne er nået hertil. Det er nemlig dem, der stod for at udvælge de 30, der gik videre blandt de 300 ansøgere, konkurrencen modtog i sin spæde start.

Artiklen fortsætter under billedet
Niels Bo Lund
Niels Bo Lund investerer mest i startups, som løser nogle af hverdagens små udfordringer som for eksempel Plant Jammer.  Foto : Anne Bæk


Et par gange om måneden holder de arrangementer som aftenens arrangement, og DanBANs projektleder Sisse Melsen fortæller, at der som minimum er to investeringer pr. arrangement.

For Michael Haase er der ingen tvivl om, at de investeringer er vigtige, når man er et startup.

»De betyder alt. De hjælper os med at komme over de først bump, så vi kan lave en regulær forretning.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen