Berlingske Business

Forening skal kickstarte dansk crowdfunding

Frederik Ploug Søgaard
Frederik Ploug Søgaard mener, at den lille upstart-virksomhed Airtame, der udvikler en slags trådløs HDMI-forbindelse, er et godt eksempel på, at der er nogle typer virksomheder, der kan få meget stor glæde af crowdfunding. Foto:

Til trods for at crowdfunding allerede har givet danske startups luft under vingerne, er metoden til kapitalrejsning stadig ny i Danmark. Ny forening vil sætte gang i udviklingen.

Hvis alt går efter planen, vil Frederik Ploug Søgaard onsdag stå i spidsen for en ny forening, der for alvor skal være med til at få gang i crowdfundingen herhjemme.

Frederik Ploug Søgaard er med til at stifte Dansk Crowdfunding Forening og stiller op som formand. Han er til daglig konsulent i Keystones, der er et matchmakerfirma, som forbinder investorer med bl.a. startups. Nu vil han vende en del af sine kræfter mod at få crowdfunding op at køre i Danmark.

26BUSAirtames.jpg

Foreningen vil både fokusere på rammevilkårene og den generelle viden om kapitalrejsningsmetoden. Og der er hårdt brug for det, mener han.

»Vi skal hele tiden være med på beatet i Danmark. Vi skal kunne matche den internationale standard. Nu skal det altså op i gear,« siger han.

Frederik Ploug Søgaard mener, at den lille upstart-virksomhed Airtame, der udvikler en slags trådløs HDMI-forbindelse, er et godt eksempel på, at der er nogle typer virksomheder, der kan få meget stor glæde af crowdfunding.

pix-jes

»Der er jo en speciel type projekter, som rent ud sagt ikke egner sig særlig godt til venturekapital-funding, og det er heller ikke sikkert, de kan tiltrække »business angels« – men de kan egne sig rigtig godt til crowdfunding. Det er, når det drejer sig om produkter, som forbrugerne forstår,« siger han og tilføjer:

»Og det er jo her, at crowdfunding er en speciel blanding af markedsføring og kapitalrejsning. Og det er der altså mange, der kan bruge til noget.«

Frederik Ploug Søgaard er ikke den eneste fortaler for, at Danmark kommer op i gear, når det gælder crowdfunding. I regeringens nye vækstplan, der blev fremlagt for to uger siden, fremgår det, at regeringen ønsker at igangsætte en analyse af mulighederne for »på en forsvarlig måde at fremme crowdfunding«.

pix_lån

Socialdemokraternes erhvervsordfører, Benny Engelbrecht, fortæller Berlingske Business, at der lige nu er forhandlinger mellem regering og opposition om, hvorvidt man skal sætte arbejdet i gang med at undersøge mulighederne i crowdfunding.

Erhvervsordførerens oplevelse af forhandlingerne er, at der umiddelbart ikke er uvilje i oppositionen mod at gøre crowdfunding lettere at gå til.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen