Berlingske Business

FN kan hjælpe Københavns erhvervsliv

FN-byen
FN-byen Foto:

Lukrative kontrakter på alt fra varer til FN-missioner og kontorartikler rykker nærmere virksomheder i hovedstaden i takt med, at FN øger sit engagement.

Der er sket meget, siden FN første gang placerede et central kontor i Danmark. Dengang i 1956 var det WHO - World Health Organi­sation, der kom til København. Siden da har fem andre FN-organer fundet vej til byen, og nu bliver de alle placeret i samme bygning i Nordhavnen.

»Det er nogle af FNs store indkøbsafdelinger, der ligger i København. Derfor er der helt naturligt, at danske virksomheder leverer til FN,« siger projektdirektør i FN-byen, Lars Hørmann, der fortæller, at samlingen af FNs københavnske aktiviteter er med til at sikre, at FN fortsat vil blive i hovedstaden.

Marie Gad, chefkonsulent ved Dansk Industri og forfatter til en rapport, der afdækker, hvor meget FN »handler ind« i Danmark, er enig i, at samlingen af FN-kontorerne får betydning for erhvervslivet. Særligt fastholdelsen af de eksisterende kontorer og udvidelsen af aktiviteterne kan give gode gevinster til hovedstadens virksomheder.

»Det giver danske virksomheder et klart forspring i forhold til udenlandske konkurrenter. Der er kortere over til kontoret, hvor du kan tage et møde med indkøberne,« siger hun.

Det forventes, at 500 nye FN-medarbejdere i løbet af en årrække vil være at finde i det københavnske bybillede, så organisationen til den tid vil råde over 1.800 medarbejdere her.

FN et vækstmarked

De omfattende operationer, som FN varetager ude i verden, kræver ydelser og varer af enhver art. Alt lige fra konsulentydelser til kondomer indkøbes af FN. Faktisk beløb FNs indkøb af danske varer og serviceydelser sig til 2,6 milliarder kroner i 2010. Det beløb svarer til værdien af Danmarks eksport til Indien. Derfor ligger der lukrative kontrakter og samarbejder og venter, hvis virksomhederne er klar til det.

»De danske virksomheder skal faktisk behandle dette som et marked for sig. Mit råd er, at de laver en grundig markedsanalyse af FN. Så undgår de den tilfældige eksport og kan faktisk sikre sig betragtelige ordrer,« siger Marie Gad, som forklarer, at mange virksomheder tror, at FN efterspørger nogle helt særlige varetyper. Den opfattelse er ikke i trit med virkeligheden. FN skal nemlig både bruge konsulentydelser og mere skrivebords­nære redskaber som f.eks. kuglepenne og kopi­papir.

Vigtige overvejelser

Selv om der fra flere sider bliver blæst til »erhvervseventyr«, skal der også spises brød til, mener Gunther Maier, professor i regional udviklingsøkonomi ved Wirtschaftsuniversität Wien. Han har fra sit kontor fulgt den tredjestørste FN-by i verden den østrigste hovedstad.

»De multiplikatorer, der kunne forventes i Wien, er udeblevet. Selv om der har været en samling af aktiviteterne i ét område, er det ikke blevet den vækstfaktor, som man kunne forestille sig,« siger han. Det underbygger han med, at FN f.eks. stiller stærkere krav til leverandører. Set i forhold til en international virksomhed, der slår sig ned i en storby, er gevinsterne ved FNs tilstedeværelse ifølge forskeren mindre.

Lars Hørmann, der er projektdirektør i FN-byen i København, medgiver, at organisationen er en anden størrelse end en klassisk international virksomhed. Men ifølge ham behøver der ikke være en modsætning mellem en international organisation og gevinster for erhvervslivet.

»Det er helt indlysende, at FN har nogle andre standarder og krav til leverandører, men det betyder også, at de danske virksomheder er stærkere, når store virksomheder kommer til byen og stiller krav. Det er med til at optimere virksomhederne,« siger han og konkluderer:

»Hvis de danske virksomheder bliver gearet til et højt niveau, og hvis der fortsætter med at være rygdækning fra staten, vil andre organisationer også kunne se gode grunde til at flytte til København,« siger han. Det er netop forhåbningen i kommunen, at udviklingen med en FN-by vil skabe et stærkere internationalt image. I det hele taget skal byggeriet og udvidelsen af Nordhavnen fungere som en vækstdynamo for byen.

Kommunale forhåbninger

De mange forskellige muligheder for virksomheder i Københavns Kommune vækker opsigt hos overborgmester Frank Jensen (S), der samtidig håber på, at det kan føre flere projekter med sig.

»Samtidig er det meget vigtigt for hele det nye byområde Nordhavn. Det er uvurderligt, når en stor organisation som FN signalerer, at dette er et nyt byområde, hvor det er attraktivt at etablere sig. Det er en kickstart for Nordhavn, og det vil trække andre organisationer og virksomheder med sig,« siger han.

Både Metrobyggeriet i Nordhavnen og hele udviklingen, hvor kommunen satser på en »bæredygtig bydel« med 40.000 arbejdspladser, skal ifølge Frank Jensen styrke erhvervsudviklingen i byen.

Der arbejder på verdensplan 44.000 i FN. Valget af København hænger blandt andet sammen med, at det her er muligt at være i kontakt med de fleste FN-missioner i løbet af en normal arbejdsdag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen