Berlingske Business

Flere gråhårede restaurantgæster

Cofocos Les Trois Cochons
Værnedamsvej. Foto:

De ældste danskere trodser krisen og går oftere på restaurant end nogensinde. »Særdeles opløftende,« lyder det fra de trængte restauranter, som de yngre kunder flygter fra.

Saftige bøffer, dyr rødvin, en venlig tjener og ingen opvask. Den luksus vælger de ældste danskere oftere, selv om det er krisetider. Det får restauranterne til at glæde sig i en ellers trist periode.

»Det er særdeles opløftende, at vi nu ser flere af de ældre og meget købestærke kunder på restauranterne,« siger Katia Østergaard, direktør i Horesta, hotel-, restaurant- og turisme­erhvervets brancheorganisation.Danskere over 65 år gik i gennemsnit 19 gange på restaurant i 2011 modsat 15 gange i 2007 viser en måling udført af TNS Gallup for Horesta blandt 8.521 danskere. Hos de 50-64-årige steg det gennemsnitlige antal restaurantbesøg fra 32 til 34 i samme periode. Samtidig har danskerne under 50 år skåret i antallet af restaurantbesøg, viser målingen.

Større regninger

De ældre lægger også flere kroner på restauranterne end før krisen. I gennemsnit brændte danskere over 65 år 5.023 kroner af på restauranter i 2010 mod 4.434 kroner i 2007, hvor forbrugsfesten var på sit højeste. Det viser en særkørsel om danskernes forbrug målt i faste priser, som Berlingske Business har fået udført hos Danmarks Statistik. De ældste danskere har således brugt 13 procent flere kroner på restauranterne end før krisen, mens danskerne i gennemsnit har lagt 16 procent færre kroner på restauranterne end før krisens udbrud.

En overraskelse

Antallet af gråhårede blandt restaurant­gæsterne har været en overraskelse for stifteren af en af Københavns mest besøgte restaurantkæder Cofoco, der er bygget op under krisen.

»Da vi gik i gang, var vores idé at lave mad til de lidt yngre københavnere på alder med os selv. Men da vi lavede en undersøgelse af gæsternes alder og indkomstniveau, blev vi overasket over, hvor mange af dem, der var 50. Mange dage udgør de halvdelen af gæsterne eller flere,« siger 34-årige Torben Klitbo, medstifter og ejer af Cofoco-kæden.Han afviser, at de mange ældre kunder får ham til at tilpasse sig en lidt mere moden smag.»Vi er glade for, at vores koncept har slået igennem så bredt, og at alderen ikke er afgørende for, om man vil komme her. Når man går på restaurant, handler det om smag og kvalitet, og den behøver ikke at have så meget med alder at gøre,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen