Berlingske Business

Flaskemager får Skandinaviens første crowdfunding-lån

pix_retap
Lars Brøndum er partner og medstifter af virksomheden Retap, der har brugt crowdfunding til at finansiere en ekspansion i USA.

Virksomheden Retap har i løbet af de sidste to uger hentet 200.000 kroner til finansiering af nye ekspansionsplaner via crowdfunding-platformen Lendino. Det er det første lån af den slags i Skandinavien.

Ambitionen om et USA-eventyr har gjort flaskeproducenten Retap til den første skandinaviske virksomhed, der har fået lån via en etableret crowdfunding-platform.

Retap laver miljøvenlige designerflasker, der er beregnet til at tappe vand fra hanen, og havde brug for 200.00 kroner til at finansiere en ekspansion på det amerikanske marked. Men fordi virksomheden ikke på forhånd har kunder i USA, var det ikke muligt at få garantier via Eksportkreditfonden.

Og crowdfunding viste sig ifølge partner og medstifter af Retap, Lars Brøndum at være en bedre løsning end at gå i banken.

»Til trods for, at det er et ret beskedent beløb, så kræver banken forretningsplaner osv. Og vi mente, at når det drejede sig om et beløb af den her størrelse, så skulle vi også passe på med at bruge for mange interne ressourcer,« siger han og fortsætter:

»Det her er bare en mere ligefrem metode, og det endte også med at være en billigere løsning, siger Lars Brøndum.

Første platform for crowdfunding-lån

Der er flere forskellige typer af crowdfunding, som meget kort fortalt dækker over, at flere i fællesskab er med til at finansiere en virksomhed, et projekt eller et konkret produkt.

Men Lendino der blev stiftet sidste år er den første markedsplads for lånebaseret crowdfunding (peer to peer-finansiering) i Skandinavien.

Markedspladsen vil være bindeled mellem investorer og virksomheder og formidler lån på op til to millioner kroner til små - og mellemstore virksomhederne. Lånene bliver givet via lånebeviser, hvor investorerne får en årlig rente på mellem 5-15 procent, alt afhængig af risikoen.

Indtil videre er det altså kun Retap, der har finansieret et lån via Lendinos platform. De 200.000 kroner blev hentet hjem fra en større gruppe investorer, efter at have været udbudt i godt en uges tid.

Men ifølge Lendinos administrerende direktør Asger Trier Bing er der stor interesse i markedet.

»Vi har omkring 100 virksomheder, der har skrevet sig op, og vi har også allerede en del registrerede investorer, der gerne vil være med til at finansiere lånene, fordi de får en højere rente, end hvis de investerer i alternative produkter,« siger han.

Lendinos estimat er, at markedet for lånefinansieret crowdfunding i Danmark i øjeblikket har et potentiale på mellem en og to milliarder kroner.

»Og vi vurderer, at det kan blive 10 gange større i fremtiden, når der bliver konsensus om, at det er en god måde at finansiere virksomheder,« siger Asger Trier Bing

Næsten gang bliver det måske en halv million

I flaskeværkstedet hos Retap har Lars Brøndum mod på at bruge crowdfunding til finansiering af nye og større projekter. Ifølge direktøren var lånet på 200.000 kroner en strømpil ud i markedet for at se, om investor-interessen var til stede.

»Men når vi nu begynder at afdrage efter aftale på det her lån, så er der ikke noget problem i, at vi lægger et nyt lån op for Retap som måske kunne være på en halv eller hel million kroner,« siger han.

Ifølge direktørens egne beregninger har virksomheden konkret sparet 4000 kroner i renter på lånet på de 200.000 kroner ved at vælge crowdfunding frem for at bruge af sin kassekredit, som ville være alternativet.

Og det argument har han også tænkt sig at tage med til forhandling i banken.

»Vi har mulighed for at give banken noget konkurrence på, hvad deres tilbud til os er. Jeg tror, at alle iværksættere håber, at bordet vender lidt igen, fordi man er lidt klemt af de banker.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen