Berlingske Business

Finaledeltagere med klare vækststrategier

Til BM Biz
Vinder af hoved­konkurrencen i dette års EY Entrepreneur of The Year, Michael Mortensen, Casa A/S i Horsens (th.), glæder sig med gæster i Bella Center. Foto: Jens Astrup Foto:

En håndfuld virksomheder blev hædret i Bella Center. Branche­mæssigt kunne de ikke være mere forskellige. Fællesnævneren er deres gejst og resultater.

Det kan godt være, at Horsens-entreprenøren Casa A/S løb med den største sejr til torsdagens landsfinale i vækstdysten Entrepreneur of the Year, men der var også andre virksomheder, der kunne sole sig i rampelyset.

Traditionen tro blev der nemlig uddelt en stribe priser til virksomheder, der har kunnet leve op til konkurrencens benhårde krav om vækst og vilje.

Virksomhederne er branchemæssigt meget forskellige, men juryformand Christian Frigast fremhæver alligevel, at der er innovations- og vækstmæssige fællestræk. Han bider dog mest af alt mærke i, at der i hele finalistfeltet er tale om virksomheder, der har en »klar vækststrategi«, og som kan agere forbilleder for andre. Og det er i hans optik værd at hylde.

»Vi hylder virksomhedsejere, der skaber vækst, udvikling og arbejdspladser i Danmark. Det gør vi for at fremhæve kvaliteter, som vi kan lære af, og som kan inspirere,« siger Christian Frigast i en kommentar og tilføjer:

»Det er også derfor, at vi går et spadestik dybere end kun de økonomiske præstationer, men også viser respekt for visioner, engagement og innovationskraft, der er af betydning for den økonomiske vækst og for samfundsudviklingen – ikke kun i dag, men også for kommende generationer.«

Internationale fodaftryk

Årets samlede vinder, Casa A/S, vandt torsdag også i kategorien »growth«, hvilket virksomhedens raketagtige vækst da også gør den fortjent til. Den fynske regionsvinder Odense Maritime Technology A/S vandt kategorien »Globalization« for det store, internationale fodaftryk, som skibsdesigner-virksomheden på få år har skabt sig.

I kategorien »Innovation« blev det virksomheden Adform A/S, som tilbyder løsninger inden for digital markedsføring, og som siden etableringen i en kælder på Nørrebro i 2002 har vokset sig så stor, at den i dag har 600 ansatte og sælger i 35 lande.

Esbjerg-virksomheden Ellegaard A/S var en anden af de virksomheder, som torsdag aften endte med at tiltrække sig opmærksomhed. Den gør sig i blandt andet papirprodukter og varer, som bruges i forbindelse med omplantning af planter – og det med en klima- og miljørigtig vinkel. Det kvitterede Entrepreneur of the Year-juryen for ved at give virksomheden prisen i kategorien »Cleantech«, og til overrækkelsen trådte tidligere miljøminister Ida Auken (R) op på scenen for at sætte ord på begrundelsen.

»Virksomheden sidder endnu kun på en lille del af det potentielle marked, hvor markedsandelen forventes at stige i takt med øget fokus på bæredygtighed. Produktet er yderst fleksibelt og kan tilpasses en lang række behov hos kunder overalt i verden uden at gå på kompromis med bæredygtigheden,« sagde hun og tilføjede:

»Samtidig tager vindervirksomheden med sit produkt hånd om et ressourceproblem. Ved at anvende produktet, der i sig selv er bæredygtigt, reduceres ressourceforbruget, som opstår ved brugen af konventionelle produkter.«

I kategorien »Life science« løb det DTU-forankrede biotek-selskab Unibio A/S med sejren, mens kategorien »Startup« blev vundet af Mentor Danmark ApS, som gør sig i lektiehjælp til skoleelever.

Den sidste pris, som blev overrakt torsdag, var æresprisen. Den gik til Holger Bagger-Sørensen, der er direktør i familievirksomheden Bagger-Sørensen A/S, som bl.a. producerer medicinsk tyggegummi, og som i årtier har været et erhvervsmæssigt anker i dens hjemby, Vejle. Juryen kaldte i den forbindelse virksomheden for en »hjørnesten i det danske erhvervsliv.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen