Berlingske Business

Familievirksomheder investerer socialt

31BUSPix-Felicitas-vin-Pete.jpg
Hollandske Felicitas von Peter står for investeringsdelen af INDEX-award. Hun vil koble investorer med designideer, som kan redde verden. Foto: Asger Ladefoged

Felicitas von Peter har viet sin karriere til at forbinde investorer med de helt rigtige projekter, så midlerne kan være med til at løse verdens problemer så effektivt som muligt. Hun oplever, at sociale investeringer især tiltaler familievirksomheder verden over.

Tyske Felicitas von Peter betragter velgørenhed og forretning som to uadskillelige ting. Det ene kan ikke eksistere uden det andet. Hun er grundlægger og partner af Active Philanthropy, en tysk uafhængig organisation, som hjælper velgørenhed og benhård business med at finde sammen i et lykkeligt ægteskab.

»Verdens problemer er altid større end den mængde penge, vi har til at løse dem. Filantropi er ikke nok. Vi hjælper investorer med at finde ud af, hvor de kan få mest ud af deres midler. Vi er som en søgemaskine for effektive løsninger,« siger Felicitas von Peter.

De seneste ti år har Active Philanthropy arbejdet med familieejede virksomheder, og Felicitas von Peter ser en klar tendens hos netop denne type virksomheder over hele verden.

»Innovationen kommer fra familievirksomheder. De har stærke værdier, som de bruger både til at drive deres virksomhed og familie. Det ligger i deres DNA. De har ikke bare en god sans for langsigtet forretning, men de føler også et behov for at skabe bredere udsigter og engagere sig i samfundet,« siger hun.

Modsat andre investorer går familievirksomheder ikke nødvendigvis efter et hurtigt afkast. Derfor passer de godt til sociale investeringer, der handler om langsigtede løsninger på langsigtede problemer. Med de klimaforandringer og sociale problemer verden oplever i disse år, tror Felicitas von Peter på, at sociale investeringer vil blive en større trend.

»Det ville ikke overraske mig, hvis familievirksomheder bliver dem, som så det først,« siger hun. Med entreprenørblod i årerne er det især familievirksomhedernes yngre generationer, som interesserer sig for sociale investeringer ifølge von Peter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen