Berlingske Business

Europæisk økosystem for iværksætteri på vej

12BUSSteno-Vaekst2#2.jpg
Reegnar Paaske, prisvindende dansk iværksætter ?fra Nordic Power Converters i samtale med ?Bertrand van Ee, hollandsk direktør for det ?europæiske innovationscenter for klima-?teknologi. Foto: EIT

Bertrand van Ee, hollænder med en lang karriere i hollandske ingeniørfirmaer, er ny direktør for EUs Knowledge and Innovation Center for Klima – et af flere centre, der skal skabe et særligt europæisk økosystem for iværksætteri og innovation.

Men giver det overhovedet mening at tale om et særligt europæisk system?

Van Ee er ikke i tvivl.

12BUSSteno-Vaekst2.jpg

»I Europa har vi en tradition for åben innovation, og vi ser forretning ud fra en stakeholder-tankegang snarere end en shareholder-vinkel. Vi er foran den øvrige verden i vore klimamålsætninger. Det skal vi benytte til at skabe innovation, der gavner bredt.«

Han peger samtidig på, at projekterne skal involvere private virksomheder.

»Mange af de problemer, vi tumler med, er særlige relevante for den offentlige sektor – f.eks. skybrud, CO2-emission og trafiktrængsel. De private virksomheder kigger på projekterne, men når de først bliver interesserede, bliver de også dedikerede.«

Bertrand van Ee erkender, at de særlige europæiske KICs på længere sigt må kunne finansiere sig selv uafhængigt af EUs pengekasse. Men det ser han ikke som det store problem.

man

»Der er så mange offentlige fonde og pengetanke rundt om i Europa, der adresserer klimaproblemer, og de venter på projekter som dem, vi kommer med.«

De projekter, Klima-KICs leverer, handler bl.a. om at skabe CO2-neturale byer, som det f. eks. forsøges med den nye Nordhavns-bydel i Københavns Kommune. Andre handler om miljørigtigt landbrug og reduktion og genanvendelse af affald.

Bertrand van Ee er ikke enig med dem, der mener, at de særlige europæiske innovationsmiljøer i første række skal sørge for at skabe mere værdi.

»Det er rigtigt ud fra en shareholder-tankegang, men når alt kommer til alt, har folk brug for job, så de kan betale deres regninger, og dem skal vi også være med til at skabe.«

18BUSVaekst-Cylindo.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen