Berlingske Business

Erhvervsturismen vender tilbage

pix-hotel
Foto:

Under finanskrisen skar erhvervslivet som det første ned på kurser og konferencer ude på landets hoteller og konferencecentre. Det gik hårdt ud over branchen, men nu er erhvervsturismen på vej tilbage.

Virksomheden bliver alligevel nødt til at droppe weekendkonferencen på Hotel Nyborg Strand,  selv om medarbejderne havde talt om det hele ugen. Pengene er få. Sådan regerede store dele af erhvervslivet typisk, da finanskrisen slog hårdest. De sparede.

Men nu er erhvervsturismen er på vej tilbage, melder Horesta, Hotel-, Restaurant- og Turisterhvervets Arbejdsgiverforening, på baggrund af en brancheanalyse af det danske mødemarked. I 2012 steg antallet af forretningsovernatninger for andet år i træk, efter den nåede et lavpunkt i 2010.

I 2007 havde landets hoteller og feriecentre omkring 5.6 millioner overnatninger i forbindelser med kurser og konferencer, mens det tal dalende ned på knap 5 millioner i 2010. To år efter var antallet af overnatninger steget til godt 5.8 millioner.

I årene før krisen afholdt virksomhederne mange møder og sendte ofte sine medarbejdere på efteruddannelse og kurser, men det var præcis samme forretningsområde, virksomhederne som det første skar ned på, da sparekniven skulle frem i krisetiderne.

Det betød færre arrangementer og arrangementer af kortere varighed med færre deltagere, hvilket helt naturligt fik antallet af overnatninger til at falde.

De faldende indtægter betyder, at kursus- og konferencecentrene for tiden iværksætter nye salgs- og markedsføringstiltag samt omkostningsbesparelser, der skal lokke endnu flere erhvervsturister tilbage.

Derfor forventer flere hoteller og konferencecentrer blandt andet, lancere nye produkttilbud og renovere i de kommende år.

Trods den lille fremgang i erhvervsturismen forventer flere dog at skulle afskedige personale.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen