Berlingske Business

Erhvervstop: Det handler om holdbar vækst

Big Future 2025
Ditlev Engel og Anders Samuelsen ved BIG Future 2025 Foto:

150 erhvervsledere forsøger at ruske op i dansk erhvervsliv, som skal tænke sig om og bringe Danmark ud af anden division.

»Der er ingen exit-strategi i forhold til fremtiden.«

Derfor skal dansk erhvervsliv sikre sig en holdbar vækst, og den får de hjælp til i en ny vækstrapport, som 150 erhvervsledere har været med til at levere indspark til, og som onsdag blev offentliggjort.

Den voksende, globale middelklasse, klimaforandringer, pres på ressourcer og digitalisering er de fire store punkter, som vil ændre hele måden at leve og arbejde på, og de skal alle tænkes med ind i, hvordan virksomhederne fremover satser, så de står klar.

»Ryk op i forsyningskæden, og skab mere med mindre - det er holdbart. Såfremt vi ikke tænker og agerer anderledes nu, vil Danmark ikke få del i den globale vækstdagsorden, og vi vil som land blive meget udfordret. Såfremt Danmark skal blive en rigere nation, skal vi skabe langt mere vækst og flere jobs. Det gør vi kun ved at fokusere på den størst mulige langsigtede værdiskabelse for virksomhederne, som dermed kan sikre højere lønninger og dermed større skattegrundlag,« siger den tidligere Vestas-koncernchef, Ditlev Engel, som er formand for Big Future 2025, der står bag den 72 sider store rapport »Forretning med holdbar vækst«.

Det sønderjyske energiselskab Sydenergi/SE er initiativtager til Big Future 2025.

Fem hovedanbefalinger

Rapporten kommer med fem hovedanbefalinger:

Man skal forstå sin virksomheds værdiskabelse ved at kortlægge, om man kan rykke op i forsyningskæden. Man skal investere og innovere i kundernes værdiskabelse - altså have mod til at tage risici og satse på innovation, som bedre rammer, hvad kundrne ønsker. Der skal skabes mere med mindre - altså færre ressourcer, herunder også energiforbrug. Så skal produktiviteten i vejret med det samme, fordi Danmark lige nu ligger i anden division, og det gælder både i direktion og bestyrelse. Endelig skal erhvervslivet dele viden, gentænke ejerskabet og åbne døren »på vid gab mod omverdenen«.

En lang række erhvervsledere har gennem et år drøftet, hvilke konkrete anbefalinger de vil give for at sikre den holdbare vækst i dansk erhvervsliv frem mod 2025. I rapporten fremlægger de anbefalinger til detailsektoren, energisektoren, finanssektoren, industrisektoren, landbrugs- og fødevaresektoren samt oplevelsessektoren.

Ditlev Engel tager fra torsdag på en landsturné for at præsentere vækstrapporten og drøfte den med erhvervslivet.

Blandt de mange tænkere i Big Future 2025s bestyrelse er Dorte Gleie fra Den Blå Planet, Christian Stadil fra Thornico, professor Niels Hildebrandt, Niels Duedahl fra Sydenergi/SE, Per Have fra Danfoss, tidligere Vestas-chef Ditlev Engel (som er formand for gruppen), Bente Overgaard fra Nykredit, Allan Polack fra PFA, Peter Høgsted fra Coop og Vagn Hundebøl fra DLG. Institut for Fremtidsforskning har bistået vækstpanelet.

Læs mere: Hent selv rapporten »Forretning med holdbar vækst« (PDF)

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen