Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Erhvervsstyrelse er klar med spritnyt Virk.dk

Audiens
Kontorchef i erhvervsstyrelsen, Carsten Ingerslev. Foto:

Erhvervsstyrelsens indgangsportal til erhvervslivet har nu ti år på bagen. Nu får sitet en omfattende funktionsmæssig overhaling, der samtidig skal gøres mere brugervenlig.

Hjemmesiden Virk.dk er et helt afgørende omdrejningspunkt i det offentliges digitaliseringsstrategi, og hvis alt er gået vel, så er det torsdag morgen blevet endnu mere centralt.

Erhvervsstyrelsens ti år gamle indberetnings- og informationsside har nemlig fået en gennemgribende overhaling, og sent onsdag blev der trykket på startknappen for det nye site. Det er både den bagvedliggende systemarkitektur, der er blevet opdateret, og indholdet, der har fået en tur gennem vridemaskinen.

Audiens

Den ansvarlige for projektet er Carsten Ingerslev, som er kontorchef for digitalisering i Erhvervsstyrelsen. Han forklarer, at der ikke bare er tale om en lille opdatering af Virk.dk-sitet.

Der er tale om en gennemgribende opgradering, der på den ene side strømliner de eksisterende funktioner og på den anden tilføjer nye og forhåbentlig værdiskabende elementer.

»Der er to store forskelle. Én er den nye brugergrænseflade, der skal gøre det nemmere for virksomhederne at finde rundt og lokalisere information. De får på den måde også hjælp til indberetninger – og hjælpen er der, hvor de har brug for det. Dvs. de skal ikke tilbage til en anden myndighedsside for at få hjælp. Det er mere brugervenligt, det er mere enkelt,« siger kontorchef Carsten Ingerslev og tilføjer:

»Den anden forskel er, at vi har lavet et helt nyt område, »Virk Data«, hvor vi udstiller erhvervsrelevant offentlig data, samt at vi trækker Startvækst ind under Virk.dk.«

28BUSNikolaj-Kamstrup-stift.jpg

Det nye Virk.dk skal altså være mere end en opdatering af brugerfladen. Carsten Ingerslevs stemme bliver ekstra entusiastisk, når talen falder på den ene del; Virk Data.

Den funktionalitet skal nemlig ses i lyset af andre diskussioner – f.eks. den om, hvorvidt borgere og virksomheder har mulighed for at udnytte den viden og statistik, som det offentlige ligger inde med. Virksomhederne skal simpelthen kunne gøre sig klogere ved at søge i offentlige databaser.

»Det spiller op ad diskussionen om Big Data – og om, hvordan vi stimulerer virksomheder ved at give dem adgang til informationer. Det kommer vi for alvor i gang med nu. Det er selvfølgelig version 1.0., og der er mulighederne er begrænsede. Men planen er at udbygge det lag for lag – allerede i november kommer der mere.

Arbejdet med den nye version af Virk.dk har været i gang i lang tid. Den reelle implementeringsfase har kørt i syv-otte måneder. Carsten Ingerslev kalder da også projektet »rigtigt stort«, og der har været alt fra offentlige myndigheder til erhvervsorganisationer inde over udviklingsarbejdet. Nu skal hjemmesiden så stå sin prøve i virkelighedens verden, og kontorchefen er særdeles glad for, at det nu er kommet hertil.

»Jeg er selvsagt kisteglad. Målet var at være i luften inden første september, og det er holdt. Samtidig holder vores tidsplan og budget. Vi skal selvfølgelig lige hundrede procent i hus, før jeg er helt glad, men i en tid, hvor man taler om offentlige IT-skandaler, så er det en god følelse, når det hele kører som i olie,« siger han.

22BUStil-bm-FRI-f-Boern-og-.jpg

Nu skal systemerne så stå sin prøve. Det nye Virk.dk er bygget op til at være mere brugervenligt. Carsten Ingerslev bruger begrebet »i øjenhøjde«, når han skal forklare, hvordan indgangen til arbejdet med sitet har været. Det påvirker også den måde, brugerne kommer til at få præsenteret sitet. Det er målrettet efter, at brugerne i videst muligt omfang skal få relevant information at vide – og ikke så meget andet.

»Alt i alt har vi gjort det hele meget enklere og mere personificeret. En tømrermester får eksempelvis vist de ting, der er mest relevante for ham. Ellers er det ikke grundlæggende anderledes. Der er en masse, der er skåret væk. Informationen findes der endnu, men vi lægger det mest anvendte forrest,« siger Erhvervsstyrelsens Carsten Ingerslev og tilføjer:

»Vi har kørt omfattende test for at justere det. Nu håber vi, at de nye brugere kan finde rundt – og at rutinerede brugere vil kunne finde endnu hurtigere rundt end før.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen