Berlingske Business

Erhvervslivets Oscar-uddeling er både grin og glamour

aaa
Sitecore-medstifter Lars Nielsen, flankeret af to danske partnere i EY, Jesper Ridder Olsen og Peter Gath.

Den internationale virksomhedsdyst EY World Entrepreneur Of The Year handler ikke kun for deltagerne om at stå øverst på sejrspodiet. Den går også ud på at netværke, blive skarpere og at hylde dem, der gør en forskel.

MONACO: Cigarer ryges, og champagne skylles ned, mens solen forsvinder bag bjerget Mont Agel, der adskiller Frankrig fra fyrstendømmet Monaco. Som mørket falder på, brager fyrværkeri i alskens farver over Middelhavet og lyser om kap med de fortøjede luksusyachter. Og i koncertsalen for enden af den røde løber udråbes det franske firma Altrad Group som verdens bedste vækstvirksomhed.

Se journalistens billeder fra Monaco på Berlingske Business' Instagramprofil her

Anledningen er den globale kulmination på iværksætterdysten EY Entrepreneur Of The Year, som i år har tiltrukket 1.200 erhvervs- og pressefolk, foruden finalister fra 53 lande – heriblandt Danmark.

Begivenheden bliver kaldt både »vækstvirksomhedernes olympiade« og »erhvervslivets Oscar-uddeling«, og selv om der egentlig er tale om en konkurrence, er det i lige så høj grad overdådige arrangementer og prisoverrækkelse, som er i fokus.

Inden den endelige gallamiddag, har der været afholdt fester, middage, oplæg og arrangementer i alt fra cirkustelt og opera til luksushoteller og eksklusive klubber. Deltagerne har mødt hinanden på kryds og tværs og dannet både personlige og forretningsmæssige forbindelser. Og det er noget, som også gavner arrangørerne, fortæller partner i EY, Jesper Ridder Olsen.

Kontakter og potentielle kunder

»EY har selvfølgelig også en forretningsmæssig interesse i at hylde de her virksomheder. Vi skaber lige så mange kontakter til potentielle kunder,« siger han og forklarer, at over 10.000 virksomheder har deltaget på verdensplan.

»Men det handler også om at skabe vækst i samfundet. Ved at forbinde entreprenører fra hele verden, kan vi være med til at sætte yderligere skub i nye arbejdspladser og firmaer over hele kloden – også i Danmark,« tilføjer han.

Virksomhedsdysten blev oprindeligt stiftet i USA i 1986 af Ernst & Young, som EY hed dengang. En samlet, verdensomspændende finale har fundet sted i Monaco siden 2001, og da Danmark har været med i konkurrencen siden sluthalvfemserne, har der været rød-hvide finalister i samtlige globale afgørelser i de lille Middelhavsstat – på nær 2008, hvor skandalen med IT Factory trak selvsamme kandidat ud af kampen om trofæet.

Miseren er dog atter glemt, og den danske delegation har haft mindst lige så travlt med både at netværke og more sig under EYs monegaskiske værtskab.

ey

»Alle der er nået hertil er jo allerede vindere og har opnået fantastiske resultater. Bare det at være her og møde dem er en enorm ære,« siger Lars Nielsen, medstifter af årets danske finalist, Sitecore.

Under en parasol fortæller han nogle dage inden afgørelsen, at det ikke bare er en stor personlig glæde at deltage. Også forretningen nyder godt af mødet med de mange inspirerende mennesker, der i disse dage er samlet i Monaco. Det giver både ny viden, inspiration og et verdensomspændende netværk, der kan fungere som både kunder og partnere.

Jesper Ridder Olsen fra EY forklarer, at arrangementet også er en måde for arrangøren selv at børste støv af sit ry af som revisionsvirksomhed og begynde at udføre forretning på en ny måde.

»Vores finalister er kommet langt ved hjælp af innovation, og på samme måde skal vi lære at forny os. Det er nødvendigt for at være attraktiv overfor det marked, som entreprenørerne er for os, og det gør vi blandt andet ved at udvikle vores services, arbejde mere globalt og afholde arrangementer som det her.«

På spørgsmålet, om hvorvidt det samme kunne opnås med et mindre palaver, svarer Jesper Ridder Olsen, at der er flere årsager til ekstravagancen i Monaco.

EY WEOY palme

For det første er fyrstedømmets internationale atmosfære med til at nedtone en hjemmebanefordel samt afdramatisere eventuelle spændinger mellem landenes finalister. For det andet er begivenheden med femten år på bagen blevet en institution, og for nogle deltagere er grandiositeten i sig selv med til at validere tilløbsstykket.

»Især for at tiltrække finalister fra Østen betyder det noget med prestige og sikkerhed. Faktisk er det oftest kun de nordiske lande, der synes, det hele godt kan blive for meget. Men de vender sig som regel hurtigt til det,« siger han med et smil.

Berlingske Business var inviteret til Monaco af EY, men har selv betalt for rejseomkostninger i form af fly og hotel.

Artiklen fortsætter under billedet
Monte Carlo

Se flere af Anders Buch-Larsens billeder fra Monaco på Instagram her

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen