Berlingske Business
17:06Børsen er lukket: Pandora-aktien fik stor succes efter shorting-presset blev mindsket

»Er I fuldstændig fra snøvsen?« Sådan fik sushi-kongen krogen i en succes

24BUSKim-Rahbek-105520.jpg
Kim Rahbek, medstifter af Sticks'n'sushi, fotograferet sammen med Ane Cortzen.

Manglende brancheerfaring og frivilligt arbejde fra venner og familie skabte fundamentet for Sticks’n’Sushi-succesen. Det fortæller medstifter og topchef Kim Rahbek Hansen i Business-podcasten »Succes Kriteriet«.

Wasabi, yakitori og rå fisk. I 1994 blev københavnerne introduceret til det japanske køkken, da en af Danmarks første sushi- restauranter, Sticks’n’Sushi, åbnede i Nansensgade i Indre By. Fortællingen om den nu internationale restaurationskæde handler om, hvordan man ved hjælp fra familie og venner kan stable en succesfuld virksomhed på benene.

»Uden vores kreds af venner og bekendte, som valgte at arbejde con amore med den første restaurant, var det ikke lykkedes,«‬fortæller Kim Rahbek Hansen, medstifter og administrerende direktør for Sticks’n’Sushi, i det nyeste afsnit af Business-podcasten »Succes Kriteriet«.

Ideen til sushi-imperiet opstod tilbage i 1980erne, da broren Jens Rahbek Hansen lige var kommet hjem efter seks års kokkelære i moderens hjemland, Japan. Med en japansk mor, og en dansk far, der arbejdede for Rahbek Fisk, havde Kim Rahbek og hans søskende fået sushien ind allerede med modermælken. Og da Jens Rahbek vendte tilbage til Danmark, havde han en drøm om at åbne en restaurant, der serverede både sushi og yakitori-kødspyd. De to brødre stak hovederne sammen med deres svoger, Thor Andersen, og udviklede ideen om en japansk restaurant herhjemme.

Christiane Schaumburg Müller

Ud over Jens Rahbeks yakitori-uddannelse havde ingen af de tre medstiftere kendskab til restaurationsbranchen. Kim Rahbek havde indtil da haft en karriere i mediebranchen, hvor han arbejdede som administrerende direktør for Euroman Publications.

»De fleste gode ideer opstår ud af den spontane tankegang: »Kunne det ikke være sjovt at …« og det er nok kernen af iværksætteri. At man udforsker noget, der er en smule ukendt,« lyder det fra sushi-kongen.

Med et lån fra banken på 125.000 kroner og en masse hjælp fra den kreative omgangskreds kastede de sig ud i det. I vennegruppen var blandt andre en arkitekt, som tegnede og indrettede lokalerne.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

Ifølge Kim Rahbek skal man ikke afholde sig fra at trække på venners kompetencer og bede om hjælp i starten. Så længe man er ærlig med hensyn til risikoen – ingen kan være sikre på, at det lykkes.

»Jeg sagde til dem, at hvis de hjalp os, og det lykkedes, ville de få lov til at skrive en faktura på et tidspunkt i fremtiden. Og det gør de så i dag, skal jeg hilse og sige. Nogle af dem er endda gået hen og blevet medejere,« fortæller han.

03BUSPix-Succes-Mikkel-og-G.jpg

Manglende erfaring var en fordel

Gennem erfaringen fra mediebranchen vidste Kim Rahbek, at design og præsentation var vigtigt for at overleve. Derfor brugte de ikke penge på reklamer eller annoncer, men trykte i stedet 5.000 menukort fyldt med billeder og en lille historie, som gæsterne måtte tage med hjem som visitkort.

»De etablerede drenge i branchen tog sig til hovedet og sagde: »Er I fuldstændig fra snøvsen?« De gav os tre måneders levetid. Jeg tror, en af grundene til at vi stadig er her, er fordi, vi netop ikke er restauratører – vi ved ikke, hvad man plejer at gøre, og hvad man ikke må gøre,« fortæller Kim Rahbek.

Men restauranten blev fyldt op og alle bordene reserveret. Dag efter dag. Kort tid efter kunne de trykke 5.000 menukort mere. Og så begyndte folk at spørge, om de kunne få sushi med hjem. Det blev starten på takeaway-butikken, som åbnede i 1996.

I dag har Sticks’n’Sushi ca. 1.100 ansatte med foreløbigt 12 restauranter i Storkøbenhavn, fem i England og én i Berlin. Konceptet for kæden har i alle årene været, at maden er den samme på alle restauranterne, men designet og oplevelsen varierer fra sted til sted. Og kigger man på tallene, ser det ud til, at det konceptet har ramt plet. Omsætningen i Sushi-kæden er de seneste seks år vokset med 114 procent fra 210 millioner kroner i 2011/2012 til 449 millioner kroner 2016/2017. Med en flyvende start og et voksende imperium, fristes man til at spørge, om de tre medstiftere aldrig har trådt ved siden af?

»Vi lavede mange fejl. Også nogle som kostede os dyrt. Vi lavede en franchise-aftale med nogle islændinge i 2000, og det kunne vi slet ikke styre. Læren af det blev, som japanerne siger: Bliv ved med at gøre det, du er god til, og gør det bedre,«‬ siger Kim Rahbek.

26BUSPodcast-101056.jpg

I 2013 solgte Rahbek-familien en del af virksomheden til kapitalfonden Maj Invest. Familien ejer 51 procent, og Maj Invest ejer de resterende 49. Sticks’n’Sushi har planer om at åbne yderligere fem restauranter i det kommende regnskabsår.

Denne uges business angel er Steen Ulf Jensen, der blandt andet startede Boxer TV i sin kælder og har mere end 17 års erfaring som CEO i større virksomheder som Viasat. Han leder efter unge virksomheder drevet af yngre entreprenører med »ild i øjnene og krudt i røven«, og hvor han kan bruge sin erfaring til at hjælpe virksomheden med at vækste.

Til sidst i podcasten giver Nordeas eksperter gode råd til iværksætteri. I dette afsnit giver Jan Sirich, digital leder i Nordea, sine bud på, hvordan man holder pionerånden i live, når virksomheden vokser sig større.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen