Berlingske Business

Entrepreneur of the Year: Fynsk vækstvinder trækker på øens historik

pix-ey-fyn
Overskrift
Dette års EY Entrepreneur Of The Year på Fyn, Kåre Groes Christiansen, CEO, Odense Maritime Technology A/S, samt Brian Skovhus Jakobsen, Partner i EY og regionsansvarlig (th).
pix-ey2
Overskrift
Foto:

Lukningen af Lindøværftet indvarslede en ny æra i fynsk erhvervsliv. Det er virksomheden Odense Maritime Technology i sig selv et succesrigt eksempel på, og det det udløser nu hæder i vækstdysten EY Entrepreneur of the Year.

Den enes død, den andens brød. Der er muligvis tale om et ordsprog, som spindelvævet klæber sig til, men i virksomheden Odense Maritime Technologys tilfælde, er der noget om sagen. For virksomheden udsprang nemlig af det faglige miljø omkring det nu lukkede Lindøværft ved Odense - og den har siden vokset sig stor på den knowhow, værftsmiljøet efterlod.

Den historie kombineret med håndfaste regnskabsresultater betyder nu, at Odense Maritime Technology A/S (OMT) kan bryste sig af at være kommet i fint selskab. Virksomheden er nemlig torsdag aften blevet kåret som vinder af vækstdysten EY Entrepreneur of the Year på Fyn.

På trods af, at der ikke i dag eksisterer et regulært industriskibsværft i Danmark, så arbejder OMT nærmest som om, at det ikke var tilfældet. Virksomheden, der har over 100 ansatte, designer nemlig skibe til både bulk- og containermarkedet samt udarbejder design til opgraderinger af eksisterende skibe og design.

29BUSBorgmester-Odense---An.jpg

Det arbejde er tilsyneladende eftertragtet. I hvert fald er den fynske virksomhed på blot fire år vokset sig til at have en nettoomsætning på knap 170 millioner kroner, og det imponerer blandt andet den ansvarlige for Entrepreneur of the Year-dystens fynske afdeling, Brian Skovhus Jakobsen.

»Virksomheden bygger på en arv og en industrihistorie, men evnen til at drive en profitabel forretning – den må man tilskrive virksomheden og godt entrepreneurskab. Fyn og hele Danmark kan være glade for og stolte af, at det kan lade sig gøre at omstille og udvikle industriproduktion til ny viden, der kan sælges globalt,« siger han i en skriftlig kommentar til kåringen.

I begrundelsen for valget af OMH forklarer juryen, at de ser virksomheden som én, der »innovativ forretningsmodel« og som har formået at have et godt blik for »et hul i markedet«. Og det fremhæver chefen for den danske del af den ellers internationale vækstkonkurrence, Søren Smedegaard Hvid, er et karaktertræk ved mange af de virksomheder, der klarer nomineringens skrappe krav om blandt en bruttoavancevækst på 15 procent.

»De virksomheder, der har succes, har en stærk forretningsidé og har ofte set nogle muligheder, som andre ikke har set eller ikke er lykkedes med. EY Entrepreneur Of The Year er en hyldest til de vækstdynamoer, der har gåpåmod og viljen til at lykkes, og deres betydning for samfundsudviklingen,« siger han.

boye

Manden, der i forbindelse med OMHs vækstkåring stjæler rampelyset, er stifter og topchef Kåre Groes Christiansen. Han etablerede virksomheden sammen med en håndfuld tidligere Lindøansatte i 2010. Han valgte selv at forlade værftet inden det lukkede helt i 2012 og selv starte op. De skibe og designs, der forlader OMH i dag bliver dog ikke gjort til virkelighed i Danmark, da værftskapaciteten som nævnt ikke er til stede mere herhjemme. Det er i stedet udenlandske skibsværfter, der nyder godt af Odense-virksomhedens arbejde.

Odense Maritime Technology A/S er på fortsat vækstkurs, og i indeværende regnskabsår er der udsigt til, at virksomhedens omsætning kan nærme sig en fordobling af sidste års omsætning. Vejen til vækst går på den ene side via knowhow og på den anden side via standardiserede designløsninger, og det er tilsyneladende noget, der er efterspørgsel efter.

De informationer, der er indsamlet af EY i forbindelse med researcharbejdet til vækstdysten, viser desuden, at Fyn er meget godt med, når det kommer til at huse fremadskuende, voksende virksomheder. 82 virksomheder lever i år op til de skrappe deltagerkrav, og det er 14 procent flere end sidste år. Det får da også EYs Brian Skovhus Jakobsen til at konkludere, at der er spændende takter på Fyn.

24BUSsoeren-smedegaard-hvis.jpg

Det til trods for, at sidste års opgørelse over antallet af vækstvirksomheder viste en tilbagegang på ni procent.

»Vi ser en fin udvikling blandt de fynske virksomheder, hvor flere i år kan holde en høj vækst. Udsvingene på Fyn er mindre, og det tyder på, at virksomhederne holder fast og har fundet den rette opskrift, der kan trodse konjunkturer og være med til at udvikle og inspirere andre,« siger Brian Skovhus Jakobsen og tilføjer:

»Det generelle fald i antallet af vækstvirksomheder sidste år var ikke et godt udgangspunkt, men udviklingen tyder på, at de positive takter og optimismen har fået effekt i år, og at vi er på vej mod et mere normalt niveau.«

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen