Berlingske Business

Eksportsucces skaber mangel på økologiske svin

13BUSdejlig-gris-OEkologi.jpg
Friland, der sælger økologisk svinekød, bejler til de velhavende kinesere. Her er der bl.a. mulighed for at få gode priser for grisetæer og nyrer. Arkivfoto: Annelene Petersen/Scanpix

Der er rift om dansk økologisk svinekød både fra udlandet og hos de danske forbrugere. Efterspørgslen er så stor, at producenterne står i akut svinemangel.

Vi lægger mere og mere økologisk svinekød i indkøbskurvene, og udlandet har for alvor fået smag for dansk økologi. Den store efterspørgsel betyder nu, at Danish Crowns økologi-selskab, Friland, må sige nej til mange nye ordrer. De økologiske svineavlere kan simpelthen ikke følge med.

»Havde vi haft mere kød, kunne vi med sikkerhed også have solgt mere,« siger Frilands direktør, Henrik Biilmann.

Friland slagter stort set samtlige økologiske grise herhjemme og står for minimum 95 pct. af den samlede danske eksport til udlandet.

Direktøren forventer, at salget de kommende tre år vil stige med 15-20 pct. årligt. Skal det lykkes, vil det kræve, at der bliver skruet op for den økologiske svineproduktion herhjemme.

I øjeblikket modtager Friland 2.000 grise til slagtning om ugen. Skal Friland følge med den voksende interesse, har de brug for at slagte 3.000 svin ugentligt.

Det kan ske ved, at de 50 økologiske svineavlere herhjemme øger deres produktion. Men mere realistisk er det, ifølge Henrik Biilmann, at nye landbrug startes op, eller at konventionelle landbrug kan overbevises om at stille om til økologi. Lige nu er ingen dog interesserede.

»I flere år har landmænd stået på venteliste for at få en aftale med os. Nu stiger salget, og det er os, der må overbevise landmændene om, at der ligger en fremtid i økologi,« siger Henrik Biilmann.

Pix-netto

Man skulle ellers synes, at svineavlerne havde god grund til at melde sig under de økologiske faner. Den stigende efterspørgsel på økologisk svinekød kommer på et tidspunkt, hvor den danske svinebranche generelt er hårdt presset. Ruslands boykot af europæisk svinekød menes at have påført de danske producenter et tab på fire milliarder kroner.

I dag får en producent af konventionelt svinekød kun ni kroner for et kilo kød, når det sendes til slagteriet. En økologisk svineavler tjener 23,50 kroner per kilo.

Årsagen til, at der alligevel kigges langt efter nye producenter af økologisk svinekød, skal blandt andet findes i bankerne. Det er dyrt at omstille en almindelig svinefarm til økologisk produktion, og mange banker er modvillige til at låne penge, fortæller økologichef i brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer Kirsten Lund Jensen.

»Bankerne er ekstra påpasselige, fordi de generelt ser en branche i vanskeligheder. De generaliserer og ser ikke klart nok, at økologi er et område i vækst. Det skal vi have dem overbevist om,« siger hun.

Hos Landbrug & Fødevarer forventer man en femdobling af den økologiske eksport over de næste 25 år, og Kirsten Lund Jensen kalder det »ærgerligt«, at bankerne gør det vanskeligt for innovative landmænd at omstille til økologi.

»Interessen stiger år for år, og den er kommet for at blive. De svineproducenter, der allerede producerer økologisk, tjener penge for tiden,« siger hun.

En anden årsag til, at svineavlerne ikke uden videre satser på økologi er, ifølge Kirsten Lund Jensen, at det tager op til to år at omstille et landbrug til økologi.

»Man vil naturligvis gerne være helt sikker på, at der er penge at tjene, inden man investerer så meget tid i en ombygning af landbruget,« siger hun.

Pix-Irma

Omkring 60 pct. af Frilands indtjening kommer fra udenlandske købere. De helt store aftagere på dansk økologisk svinekød er Tyskland og Frankrig, som tilsammen står for 80 procent af handlen. Virksomheden mærker også en stigende kinesisk interesse i økologi.

Friland blev i begyndelsen af året, som den første udenlandske virksomhed nogensinde godkendt til at levere økologisk svinekød til Kina.

Handlen er endnu ikke for alvor startet, og det er først og fremmest de mest velhavende kinesere, der har råd til økologi, men markedet kan hurtigt vise sig at blive interessant for Friland. Ikke mindst fordi kineserne køber nogle udskæringer, som Friland ellers ville have svært ved at få solgt.

»Vi prøver at eksportere tæer, nyrer og mere fedtholdige udskæringer, som slet ikke ville kunne sælge til samme pris herhjemme,« siger Frilands direktør Henrik Biilmann.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen