Berlingske Business

Eksportrådet skruer op for støtten

til bms f Nick Hækkerup
Nick Hækkerup. Foto:

Handelsminister Nick Hækkerup (S) offentliggør onsdag en ny politik for Eksportrådet, der skal være med til at opfylde små- og mellemstore virksomheders eksportdrømme. Visionen hedder one-stop-shop.

Eksportrådet skal op i gear, så det kan være med til at få flere danske eksportegnede virksomheder til at få en udenlandsk forretning op at stå. Derfor lancerer handelsminister Nick Hækkerup (S) i dag, en ny politik for Eksportrådet, der assisterer danske små- og mellemstore virksomheder med at få fart på eksporten.

faurby

Grundlæggende handler politikken om, at virksomhederne, der indgår samarbejde med Eksportrådet, skal få oplevelsen af, at de er inde i et såkaldt one-stop-system. Det vil sige, at de offentlige hjælpeprogrammer og tilbud kommer til at fremstå som én samlet pakke – og at man ikke som virksomhedsejer kommer til at stå med oplevelsen af overlap.

I den forbindelse skal Eksportrådet arbejde tættere sammen med væksthuse, institutioner, ministerier og styrelser samt erhvervsorganisationerne, fremgår det af den nye politik. Handels- og europaminister Nick Hækkerup fremhæver, at det er det tættere samarbejde, der skal få eksportmodne virksomheder til at blomstre.

»Der er efter min bedste overbevisning et uudnyttet eksportpotentiale hos de her virksomheder. Det skal vi have gang i, fordi det jo ikke mindst vil betyde flere arbejdspladser i Danmark. Vores nye SMV-politik har derfor fokus på at få flere SMVer til at eksportere. Og få dem, som allerede er i gang, til at eksportere endnu mere,« siger han og tilføjer:

»Det gør vi bl.a. igennem en bred vifte af tilbud fra gratis analyse af, hvad virksomhederne har behov for til længerevarende skræddersyede forløb. Vi optimerer programmerne, og vi laver et tættere samarbejde med andre offentlige aktører som Væksthusene og EKF.«

Ministeren venter, at der bliver afsat 22 millioner kroner til programmet på næste års finanslov. Han understreger dog, at »det afgørende er«, at pengene bliver bedre brugt end i dag.

20BUSMette-Vestergaard.jpg

Eksportforeningen har været inde over den nye politik og kommenteret den i forbindelse med udarbejdelsen, og foreningens direktør Ulrik Dahl ser den som et skridt i den rigtige retning.

»Vi ser Eksportrådets nye SMV-politik som et meget positivt tiltag, især one-stop-shop-tænkningen. Flere end 300 af Eksportforeningens medlemsvirksomheder er SMVer, og det, vi hører fra dem, er, at de mange forskellige tilbud inden for eksport er en jungle,« siger han og tilføjer:

»Både Eksportrådet, væksthuse, kommuner og en række private erhvervsorganisationer som os selv står klar med tilbud, og ethvert tiltag for at gøre det mere gennemskueligt er prisværdigt. De offentlige og private tilbud supplerer i høj grad hinanden.«

Grundtanken bag det hele er fortsat et mantra i Eksportrådet, der handler om »værdiskabelse« for både virksomhed og samfund. Nu bliver der bare skruet op for ambitionerne, og Eksportrådet skal fremover have mere fokus på helheden og på langsigtede løsninger – blandt andet ved at tænke og planlægge ud fra de forskellige faser, en virksomhed på eksportsporet typisk gennemgår.

Det er ikke uden årsag, at der fra offentlig hånd fortsat er fokus på at få løftet de små- og mellemstore virksomheder ud af det dødvande, flere års økonomisk afmatning har efterladt mange i. Virksomhederne udgør fortsat mere ned 95 procent af den danske erhvervsstruktur, og regeringen mener, at de »besidder et stort og uudnyttet eksportpotentiale«, som det fremgår af politikken, og at »deres eksport er tæt forbundet med jobskabelse« i Danmark.

Der er fortsat adgang til programmerne for danske virksomheder, der lever op til kravene om maksimalt at have 100 ansatte og en omsætning på under 150 millioner kroner årligt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen