Berlingske Business
09:20Kinesisk techfirma er over 3.000.000.000.000 kroner værd

Ekspert: Fem ting, iværksætter må gøre for at slippe gennem nåleøjet

663967090.jpg

Hvis en iværksætter vil have succes med sin virksomhed, være sikker på at få investorer om bord og et anerkendende nik fra revisorerne og banken, er der fem ting, som bare skal være i orden, lyder opfordringen ekspert.

Med en god idé og masser af gåpåmod når man langt som iværksætter, men ikke langt nok.

Det er erfaringen hos revisionshuset PwC, som ofte kommer ind i billedet, når en iværksætter har præsenteret sin idé for banken eller en investor, f.eks. en business angel.

»Vi har et tæt samarbejde med blandt andre business angel, som får os til at gennemgå interessante opstartsvirksomheder for at vurdere, om de kan holde, hvad de lover,« fortæller Jesper Wiinholt, partner i PwC og markedsleder for små og mellemstore virksomheder.

Ifølge Jesper Wiinholt er der fem ting, iværksættere skal huske, hvis de vil slippe gennem nåleøjet hos revisorerne og dermed hos bank og investorer.

BM

Skriv en skrap forretningsplan

De gode iværksættere har styr på følgende spørgsmål:
-        Hvad vil du med din forretning?
-        Hvilket behov udfylder du i markedet, som ikke allerede er opfyldt?
-        Hvordan forventer du at tjene penge på din virksomhed?
-        Hvilken pris vil du tage for dit produkt?
-        Hvem er dine kunder?
-        Hvordan når du dem?
-        Hvis andre skal poste penge i din virksomhed, skal de være sikre på, at idéen er gennemarbejdet.

Ifølge Jesper Wiinholt er forretningsplanen et af de vigtigste dokumenter, både før og efter man starter en virksomhed op. Den skal nemlig sikre både iværksætteren selv, og samarbejdspartnere, som f.eks. investorer, et helt klart billede af virksomheden.

Henriette høj

»Det er et dokument, man ikke bare kan lægge i skrivebordsskuffen. Især i opstartsfasen skal det løbende ud fra en økonomiske tankegang, men især ud fra en kommerciel,« siger Jesper Wiinholt.

Analyser markedet

Hvem er dine konkurrenter? Hvorfor har de succes? Hvilken pris og kvalitet tilbyder de? Benyt eksempelvis Porters »five forces« til at analysere markedet: 1) Kunder, 2) nye aktører, 3) leverandører, og 4) substituerende produkter.

»Det kan godt være, din idé er genial, men hvis andre ikke kan se markedspotentialet i den, får du svært ved at låne penge,« siger Jesper Wiinholt

»En virksomhed udspringer typisk af en idé til en ny teknologi, som har gjort noget muligt, eller af et behov i markedet. De fleste virksomheder, vi ser, i dag, har vundet en ny teknologisk løsning. Her kan en forretningsplan og en analyse af markedet tvinge dem til at tænke kommercielt, for det er tit der, vi ser, at iværksættervirksomheder er svage,« tilføjer Jesper Wiinholt.

Læg et budget og kend dine tal

Det er ikke tilstrækkeligt at stole på sin mavefornemmelse og stjålne blikke på bankbogen i ny og næ. Som iværksætter bør man aktivt forholde sig til, hvor pengene til såvel driften, pengebindinger og investeringer skal komme fra.

11BUSOPINION-S-REN-B-DKER-1.jpg

»Det kan f.eks. være godt at vide, hvad der sker, med likviditeten, hvis du f.eks. vælger at sælge dine varer med tre ugers kredit,« siger Jesper Wiinholt.

Ifølge ham har et budget og indgående kendskab til pengestrømmene i virksomheden afgørende betydning for både iværksætterens mulighed for at styre økonomien og for de investorer og banker, som skal bakke virksomheden op økonomisk.

Jesper Wiinholt opfordrer iværksættere til at lave en klar og  præcis beskrivelse af, hvilke forudsætninger og antagelser der lægges til grund for budgettet:

-        Er der tale om et budget eller en fremskrivning
-        Forventninger til sammensætningen af omsætning
-        Afledte forventninger til vareforbrug
-        Forventninger til øvrige driftsposter
-        Forventninger til investeringer
-        Forventninger til øvrige ind- og udbetalinger
-        Er nogle af tallene realiseret?

Kend dig selv og dit team/organisation

Det er afgørende, at man kender sin egen virksomhed til bunds.
Det er f.eks.  vigtigt, at man som iværksætter er helt skarp på, hvad der er det væsentlige i ens forretning, uanset om det gælder nøglemedarbejdere, forretningskritisk viden eller produktions- og leveringstider.
Jesper Wiinholt opfordrer til, at lave en SWOT-analyse, fordi det er et godt redskab til at få et indblik i virksomhedens strategiske situation.  SWOT er en forkortelse af Strengths, Weaknesses, Opportunities og Threats.

26BUSPix1-Morten-Strunge-13.jpg

Gør det færdigt

Mange virksomheder bliver opslugt af ’den gode idé’, og andre bliver afledt af det væsentlige for forretningen. Ofte går det meget stærkt, og fokus er på at få vækst i virksomheden. Derfor kan man som ny iværksætter nemt komme til at køre ud af en forkert tangent, fordi man ikke har bevaret overblikket i opstartsfasen.

Andre gange handler det om, at iværksætteren ikke får gjort forretningsplan, budget eller swot-analyse helt færdig.

»Det lyder måske lidt revisoragtigt, men som iværksætter må man ikke undervurdere betydning af, at gøre tingene færdigt og viser, at man har styr på det. Det er vigtigt at følge de nøgleindikatorerne for, hvor godt virksomheden kører, til dørs og have styre på dem. Man skal kunne sin forretningsplan, selv hvis man bliver vækst om natten. Og man skal kunne bevise overfor investorer og banken, at ens kunder rent faktisk får noget ud af det, man laver,« siger Jesper Wiinholt.

--

Tilmeld dig Business Boost 2017 her

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen