Berlingske Business

DTU fejrer nanoteknologiske vækst-virksomheder

aq
SBT Aqua er en af spinout virksomhederne,  der hører hjemme hos DTU Scion. De udvikler en sensor, som kan måle bakterieindholdet i vand direkte i stedet for at skulle forbi et laboratorium. Gustav Skands og folkene bag er alle tidl. DTU-studerende. Foto:

DTU Nanotech fejrer i år 25 år jubilæum. Afdelingen kan være stolt af sine 21 spinout virksomheder, som skaber overskud og arbejdspladser.

I december fejrer DTU Nanotech 25 års jubilæum. I den anledning har Danmarks Tekniske Universitet undersøgt, hvor meget de egentlig har at fejre, og det er blevet til en hel del gennem årerne. 26 virksomheder er blevet til med udgangspunkt i DTU Nanotech, og 21 af virksomheder eksisterer stadig i dag.

De 21 DTU Nanotech spinout virksomheder omsætter samlet for 500 mio. kroner om året og holder 400 medarbejdere beskæftiget. Det er næsten dobbelt så mange, som DTU Nanotech har ansat.

Class

Det er måske ikke så overraskende, at afdelingen har gode resultater uden for universitetets trygge rammer. Da DTU Nanotech blev stiftet i 1990 samlede man en bestyrelse, hvor hovedparten var eksterne medarbejdere. Idéen var at uddanne ingeniører tættere på feltet i samarbejde med industrien, så teknologi, knowhow og efterspørgsel havde bedre mulighed for at følges ad.

Rolf Henrik Berg er professor i nanoteknologi og innovation ved DTU, og han mener, at netop det tætte samarbejde med industrien er med til at give virksomhederne ben at gå på, når de er i opstartsfasen som en del af DTU.

03BUSPix-DTU-kollegiehygge.jpg

»Vi har et stærkt fokus på at få øje på og udvikle de bedste idéer, og forskerne har nem adgang til kvalificerede råd - vejen fra opfindelse til kommercielt produkt er kortere, og det kan betale sig i sidste ende,« siger han i en kommentar.

Gennem årerne har virksomhederne samlet rejst investeringer for 1,2 mia. kroner. Siden de 21 virksomheder blev grundlagt har de samlet omsat for 2,8 mia. kroner.

pix-DTU

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen