Berlingske Business

Drøm om spileventyr er ikke længere surrealisme

17BUSklauspedersen.jpg
Klaus Pedersen arbejder med at få »Back to Bed« udbredt til flere platforme. Foreløbig har spillet vist sig at have særlig appel til kvinder i plus 20-segmentet, der fascineres af det surrealistiske univers. Foto: Henning Bagger

Bedtime Digital Games laver computerspil inspireret af Magritte og Dali. Det er en stor succes hos kvinder og nu er mændene også ved at komme med. Bedtime er kun en af mange digitale spiludviklere i Danmark. En stor industri er under udvikling, men der mangler kapital. En ny fond for interaktive virksomheder er på vej.

Det er ikke nogen tilfældighed, at du kommer til at tænke på et maleri af Magritte, når du åbner spil-appen »Back to Bed«. Bob, en drømmende søvngænger, bevæger sig rundt i et stramt komponeret surrealistisk univers, som ligeså godt kunne være skabt af den berømte belgiske maler. Din opgave er at føre Bob sikkert hjem i seng uden om alverdens forhindringer i den nye »overvirkelighed«, som surrealisterne forsøgte at fremmane med deres billedkunst i 20 og 30ernes kaotiske og krigshærgede Europa.

Det er nok heller ingen tilfældighed, at spillet umiddelbart synes at appellere mest til veluddannede kvinder over 20, der gerne betaler 28 kr. for at downloade det og i øvrigt går på Louisiana om søndagen. Eller på Museum of Modern Art i New York. For interessen for spillet er global.

Men det bemærkelsesværdige er, at »Back to Bed« efterhånden synes at have fået en bredere appel. Selv hardcore consollspillere på Sony Playstation efterspørger nu baner med Bob og Subob, hans Mirofigur af en »lille hjælper«, som kun lever i Bobs underbevidsthed.

Mere end 100.000 har downloaded spillet, der er tæt på at have indbragt den aalborgensiske spilproducent, Bedtime Digital Games, en omsætning på et par millioner i sit første leveår.

Det er ikke beløbet i sig selv, men perspektivet og mulighederne for at skalere virksomheden op, som har overbevist CAPNOVA, et af landets fire innovationsmiljøer, om, at det er værd at skyde 2,6 mio. kr. i Bed Times Digital Games.

Endnu et spil, Dreamfactory, er på vej. Håbet er, at Bed Times Digital Games om nogle år bliver en levedygtig dansk spiludvikler med et globalt potentiale.

Et lille dedikeret team

Forhåbningerne er ikke mindst knyttet til Klaus Pedersen, en jordnær nordjysk spiludvikler, der har uddannet sig ved Aalborg Universitet. Han har fundet sammen med fem andre nøglemedarbejdere i den lille iværksættervirksomhed, der kun er en ud af i alt ca. 800 spiludviklere i Danmark. Klaus er direktør. Andre nøglemedarbejdere er artdirector Adrielle Buus, som er kunstmaler og Jonas Byrgesen, der er gamedesigner.

Klaus Pedersen, 28 år, er vokset op i en lille landsby nær Sindal mellem Frederikshavn og Hjørring. Hans far er elektriker og hans mor butiksassistent. Der har ikke været tradition for at gå på universitetet i familien, men hjemmefra har han arvet interessen for teknik. Og et salgstalent, der gør, at han også får noget »langet over disken«.

Det er i hvert fald sådan han udtrykker sig, når han skal forklare, hvordan det er lykkedes at få et sekscifret antal kunder til at downloade den surealistiske spilleapp, selv om de skal betale næsten 30 kr. up front.

Det begyndte med Fedtmule

For Klaus Pedersen og hans team har det ikke handlet om at udvikle et spil til f. eks 13-16 årige piger, der er bidt af heste, sådan som mange i spilbranchen tænker.

Folkene i Bed Time er begyndt med ideen. Den er undfanget ved læsning af Anders Andhæfter i barndommen, hvor firmaets kreatører jublede over Fedtmules jævnlige søvngængeri.

Klaus Pedersen mener, at spillet skiller sig ud ved at være enkelt, grafisk smukt og samtidig appellerende.

På kunstmuseer verden over er billeder af Magritte og andre surrealister som Dalis og Max Ernst hængt op på væggen og adskilt fra publikum med en snor.

»I »Back to Bed« får vi lov at røre ved malerierne og flytte om på dem – det er måske der fascinationen ligger«, forklarer han.

Det svære i spilindustrien er selvsagt først og fremmest at udvikle et spil, der skiller sig ud – især på de mobile platforme, hvor udvalget er kæmpestort. Men dernæst kommer salget. Her gælder det om at få sat markedsføring i gang via de sociale medier. Det er også vigtigt at dukke op på Appstore og Google Plays lister over populære spil.

Det kan man gøre ved tilbudskampagner, der får salget til at stige i en kort periode. Men endnu bedre er det, hvis man kan få Apple eller Google til at »feature« et spil, som det hedder i branchen.

»Vi har arbejdet med en vis succes på at få Apple i tale. De fortæller os, hvad vi kan gøre bedre, og hvornår det er bedst at lancere. Vi kan ind imellem være så heldige, at de vælger at omtale vores spil i en eller anden kategori. Måske fordi det er grafisk flot og åbner en drømmeverden, som brugerne er nysgerrige efter at komme ind i«, mener Klaus Petersen.

En ud af mange

Det halvanden år gamle Bed Times Digital Games står lige nu overfor at skulle aflevere sit første årsregnskab. Det vil vise minus. Selskabet er stadig i investeringsfasen. Strategisk har Bed Times valgt at bruge kræfter på et nyt spil »Dreamfactory« frem for at gøre mere ved »Back to Bed«.

»Vores første spil er et nichespil, selv om det har mange downloads. I stedet for at massemarkedsføre det ved at sælge det billigt, efterspørger vi et kvalitetspublikum. Antalsmæssigt er der færre, der går efter kvalitetsspil, men globalt er der stadig mange. Og vi finder dem, fordi vi er på alle platforme. Det vil vi også være med Dreamfactory,« fortæller Klaus Pedersen.

Bed Times Digital Games er en af i alt 20 »interactive« virksomheder, som innovationsmiljøet CAPNOVA p.t. har i investeringsporteføljen. Foruden computerspil dækker betegnelsen »interactive« over digitale tilbud om e-learning og e-health.

I computerspil er det afgørende, at de nye kreative virksomheder er globale fra dag ét. På de to andre områder er der også et stort globalt potentiale, men her er der også nationale barrierer, som i nogle tilfælde må overvindes.

»Digitaliseringens indtog på tværs af brancher skaber nye muligheder for datagenerering og kommunikation. Indtænkes digitaliseringen som en integreret del af nye produkter og serviceydelser skabes et helt nyt grundlag for innovative løsninger, som ikke bare fører til bedre underholdningstilbud – men også til øget produktivitet i erhvervslivet og i den offentlige sektor«, siger adm. direktør i CAPNOVA Lars Stigel. Han ser for sig, at interactive-industrien kan blive Danmarks nye vækstmotor. Analyser viser, at en omsætning på en mio. kr. i de kreative interaktive erhverv generer en ekstra omsætning i andre virksomheder på mere end 3,2 mio. kr.

Men der kræves kapital

Men skal mulighederne udnyttes, kræver det, at der investeres mere. Her kniber det. Bl.a. fordi der ikke er så mange, der forstår forretningsmodellerne i f.eks. spilindustrien. Der mangler et investormiljø, der kan samle de mange interaktive virksomheder op, som kommer ud af bl.a. innovationsmiljøerne.

Derfor har CAPNOVA sammen med orgaisationen Interactive Denmark taget iniativ til stiftelsen af en »Interaktiv Innovationsfond«.

Fonden skal have en startkapital på 150 mio. kr., hvor 75 mio. kr. søges hos staten, mens resten skal komme fra private investorer.Hensigten er relativt hurtigt at skabe så gunstige resultater, at private investorer kan overbevises om, at de skal med i en fond nr. to uden, at der i denne fond skal trækkes på offentlige ressourcer. Et prospekt er ved at blive færdiggjort, så aktietegningen kan lanceres i løbet af 2015.

God interesse – stort behov

»Vi har præsenteret ideen for centrale aktører – både i den politiske verden og blandt pensionskasser. Der er god interesse for det, og vi håber, at fonden kommer op at stå«, siger Lars Stigel. CAPNOVAS initiativ hilses velkommen af Bed Times Klaus Pedersen og andre i den interaktive industri.

»Vi har mange dygtige spiludviklere i Danmark, men organisatorisk og kapitalmæssigt er vi bagud for Sverige og navnlig Finland. Vi savner kapitalejere, der forstår vores forretningsmodeller, men erfaringen er, at når vi først får dem i tale, så er det ikke så svært at begejstre dem«, siger Klaus Pedersen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen