Berlingske Business

Døgnåben fitnesskæde klar til kamp

fitness
»Vi skal hele tiden forsøge at være innovative og finde på nye tiltag. Vi har testet det at holde døgnåbent i Odense siden oktober, og det har fungeret rigtig godt. Nu ruller vi det så ud i alle centre,« forklarer stifter og administrerende direktør Rasmus Ingerslev hos Fresh Fitness. Foto:

Ny fitnesskæde udfordrer de to store »gamle« kæder med døgnåbent og en forventning om at fordoble antallet af centre næste år.

2013 kan blive et år, hvor det ikke kun er på fitnesscentrenes maskiner, der bliver svedt og knoklet igennem, men også på fitnesskædernes direktionsgange.

For konkurrencen ser ud til at spidse til med en ny offensiv fra en af fitnessmarkedets lavpriskæder. Det er kæden Fresh Fitness, som nu også ønsker at tage en bid af den vækst, som har gennemsyret de danske træningscentre de seneste fem år.

På to år har Fresh Fitness åbnet ni centre rundt om i Danmark og i 2013 blæser den nye kæde for alvor til angreb. Fra og med i dag lukker Fresh Fitness ikke dørene i sine fitnesscentre igen. Der vil ganske enkelt være døgnåbent. Derudover lyder startskuddet til en ekspansion, der i løbet af 2013 skal fordoble antallet af Fresh Fitnesscentre i Danmark fra de nuværende ni til cirka 18 centre ved årets udgang.

»Vi skal hele tiden forsøge at være innovative og finde på nye tiltag. Vi har testet det at holde døgnåbent i Odense siden oktober, og det har fungeret rigtig godt. Nu ruller vi det så ud i alle centre,« forklarer stifter og administrerende direktør Rasmus Ingerslev.

Rasmus Ingerslev har prøvet det før. Han har en gang tidligere erobret markedsandele, da han for over ti år siden etablerede Fitness.dk og på rekordtid blev Danmarks førende fitnessudbyder. Han solgte sidenhen Fitness.dk til Parken Sporten & Entertainment, hvor han forlod direktørstolen i 2008.

I 2010 tog han igen fat på at blive en del af fitnessbranchen med Fresh Fitness, som er en lavpriskæden, der prismæssigt har lagt sig under Fitness World, der ellers i sin tid slog sig op på at være det billige alternativ til de andre fitnesskæder.

»Det, vi konkurrerer på, er »value for money«. Ti kilo-håndvægte vejer også ti kilo hos os og løbebåndene er af de samme mærker. Vi har bare skåret alle de faciliteter væk, der er med til at presse prisen op, og som kun en lille gruppe benytter sig af,« forklarer han.

En modning i markedet

Fitnessbranchen har været i meget stærk vækst de seneste år og er gået fra 350.000 medlemmer af et fitnesscenter i 2006 til 600.000 i 2011.

Fresh Fitness-stifteren Rasmus Ingerslev vurderer, at kampen om kunderne nu bliver hårdere end nogensinde, da vækstkurven nu så småt begynder at flade ud, og der skal kæmpes hårdt om hver enkelt kunde.

Det er nogle stærke drenge Fresh Fitness vil løfte jern med. Fitness World har siden 2006 sat sig godt og grundigt for bordenden i branchen med flere end 100 centre og tæt på 300.000 kunder. Fitness.dk er den mest rutinerede af de tre med mere end ti år på bagen og har cirka 40 centre i landet.

»Der sker en modning i markedet og også en mere klar segmentering. Det er som i dagligvarehandlen, at du har nogle som køber ind i Irma og andre vælger Føtex og så køber de fleste ind i Netto. Det er også sådan, jeg ser markedet for fitness udvikle sig, forklarer Rasmus Ingerslev.

Ifølge analytiker og forskningsansvarlig i Danmarks Idræts Forbund, Kasper Lund Kirkegaard, der i en årrække har fulgt udviklingen i fitnessmarkedet tæt, sker der helt klart en segmentering blandt de kommercielle fitnesscentre.

»Vi har i dag tre store kundesegmenter. Fitness.dk tager sig af dem, der ønsker kvalitet, produktudvikling og et generelt større udvalg. I Fitness.dk er der mere plads i rummet, mere indbydende omklædningsrum og en række tilbud og sideprodukter, som supplerer fitnessaktiviteterne. Fitness World har bevæget sig op i mellemsegmentet og appellerer generelt meget bredt. Dog har kæden stor andel af unge og studerende. I det hul, som Fitness World har efterladt sig på den billigste del af markedet, forsøger flere kæder at udfylde, herunder både Fresh Fitness og Loop Fitness, som de to mest oplagte bud indtil videre, forklarer Kasper Lund Kirkegaard.

På trods af høje vækstrater de seneste år, er der stadig flere nye kunder at hente, vurderer Kasper Lund Kirkegaard. Han peger på, at vi er i en tid, hvor sundhed og motion spiller en større rolle end nogensinde før. Det er på ryggen af de generelle strømninger, at de kommercielle fitnesscentre er vokset. I 2010/2011-regnskabet havde Fitness World eksempelvis en omsætning på over en halv mia. kroner og et overskud på 86 mio. kroner.

»Så længe, at der er nogle, som tjener mange penge på markedet, og det gør Fitness World blandt andre, så er der åbenlyst stadigvæk gode forretningsmuligheder at komme efter. Konkurrencen om at få andel i disse penge kan sagtens blive endnu større, vurderer Kasper Lund Kirkegaard.

SATS trækker sig

Fresh Fitness har i december i år fået en kapitalindsprøjtning på 20 mio. kroner fra kædens ejer til at føre de aggressive vækstplaner ud i livet. Pengene kommer fra Tryghedsgruppen, som ejer 60 procent af kæden og Rasmus Ingerslev ejer de resterende 40 procent. Tryghedsgruppen ejer desuden en anden fitness-kæde. Nemlig SATS, som er en af nordens største fitnessaktører med langt over 100 centre i Norden. SATS har dog haft det vanskeligt mod Fitness World og Fitness.dk. Derfor trækker kæden sig helt ud af Danmark, Fitness World overtager de resterende seks SATS-centre, og Tryghedsfonden satser derfor nu på, at Fresh Fitness har mere held med de svedende og prustende danskere.

Fresh Fitness har endnu ikke overskud, og med den forestående offensiv, forventer Rasmus Ingerslev først sorte tal på bundlinjen omkring 2015.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen