Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Disruption blev årets buzzword i Monaco

Billede
Den lokale danske vinder af EY Entrepreneur of the Year 2016, Michael Mortensen (th.), der har etableret byggevirksomheden Casa A/S, var også med til festlighederne i Monaco. Her flankeres han af den danske direktør for konkurrencen, EY-partner Søren Smedeggard Hvid. (Foto: Phenix/EY)

Begrebet disruption bliver ved med at sende chokbølger gennem det internationale erhvervsliv. Det er der god grund til. Vi har blot set begyndelsen, lyder flere forudsigelser.

Kært barn har mange navne. Hvad end man vælger at kalde det »banebrydende innovation« eller »disruptive business«, er der dog ingen tvivl om, at en stor del af erhvervslivets spidser i disse år har øjnene rettet mod fremtidens konkurrence.

Og det med god grund. Én ting er, at der på en kort årrække er dukket koncepter og virksomheder op, som udfordrer bestående industrier.

En helt anden og alvorligere ting er, at flere aktører noterer sig, at vi blot har taget de første trin ind i en teknologisk revolution, der vil medføre langt skarpere og hårdere konkurrence i det internationale erhvervsliv.

Emnet blev angrebet fra flere forskellige sider til finalen i vækstdysten EY World Entrepreneur of the Year 2016 i Monaco. Til en stribe foredrag og rundbordssamtaler kom fremtrædende erhvervsfolk fra alle egne af kloden med deres syn på fænomenet. Deres oplevelser viste en del om, hvordan disruption i dag udfolder sig i praksis – og hvordan den tendens kan ende med at sætte et stort fodaftryk i fremtiden.

Billede

Google: Disruption kommer hurtigere end ventet

En af de mere bramfri deltagere til paneldiskussionerne var amerikanske Laurence Buchanan, der er partner og digital konsulent i EY i Storbritannien. Mens andre paneldeltagere til tider udtrykte en mere afventende attitude til fænomenet disruption, var han mere direkte.

»Sagen er, at vi endnu ikke har set den voldsomme version af disruption, der kommer om få år. Den vil bygge på teknologier, som vi kun har set en flig af. Det handler eksempelvis om kunstig intelligens, robotrevolutionen, 3D-print i storskala. Sådanne teknologier vil komme væltende, og det med en hastighed, vi slet ikke havde forventet,« lød det advarende fra Laurence Buchanan.

Billede

En af de andre prominente paneldeltagere var Tom Hulme, partner i magtfulde Google Ventures. Han mener, at vi endnu ikke kan se, hvilke teknologier der vil ramme os. Men at vi står foran et teknologisk tigerspring, som vil kridte en helt ny bane op, er der ingen tvivl om.

»Disruption er jo noget, der kommer fra venstre. Det er det uventede. Disruption finder sted, når nogen identificerer en branches akilleshæl og reagerer på det. Teknologien er bare et værktøj til at skabe disruption. Den er en ny tilgang til at løse et eksisterende behov – som eksempelvis samkørsels-app’en Uber. Vi ved endnu ikke, hvad der vil ske. Men den teknologiske udvikling varsler, at noget stort vil ske,« sagde Tom Hulme.

Hvor kommer den næste bølge?

Fælles for mange af paneldeltagerne til arrangementerne var, at ingen rigtigt har lyst til at udpege det næste branchemæssige jordskælv.

De var dog i stor stil enige om, at etablerede virksomheder ikke må læne sig tilbage, bare fordi der ikke er sat ord på den næste disruption. Laurence Buchanan rettede i den forbindelse sigtekornet mod for tilbagelænede bestyrelser.

27BBMOMT2.jpg

»I min optik bør alle virksomheder tage det her alvorligt helt oppe på bestyrelsesniveau. Nogle gange er det faktisk godt at gå lidt i panik. Alle sektorer er i dag påvirket af den teknologiske udvikling, og derfor er de sårbare over for koncepter, der vender alt på hovedet,« lød det fra Laurence Buchanan med tilføjelsen:

»Store, etablerede virksomheder har deres størrelse, finanser og folk som styrke. Men de har også en historie og bagage, som kan hæmme dem. De er nødt til at tage udfordringen alvorligt og selv se på, hvordan ny teknologi kan udvikle deres branche og virksomhed. Det kommer til at ske. Hvad end de omfavner det eller ej.«

27BBMib-Laursen1.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen