Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Digital transformation resulterer i rekordregnskab

18BUSStibo-Systems.jpg
Mikael Lyngsø er gået fra titel som softwareudvikler til administrerende direktør i datavirksomheden Stibo Systems. Han begrunder blandt andet succesen med ledelsens tekniske indsigt. Foto: Henning Bagger

Det var med ryggen mod muren, at den aarhusianske virksomhed Stibo Systems skiftede de trykte kataloger ud med digital information. Det viste sig at være en god beslutning, og virksomheden kan i år fremvise et rekordregnskab.

Det er langtfra alle virksomheder, der lykkes med at omstille sig til det digitale marked, men for Stibo Systems var det springbrættet til international succes.

»Vi stod på en brændende platform.« Sådan beskriver administrerende direktør Mikael Lyngsø perioden omkring 2005, hvor virksomhedens oprindelige marked var ved at dø ud, og der var behov for en ny forretningsmodel.

Pix-kødbyen

Stibo Systems udspringer af Stibo A/S, som blev grundlagt i 1794. Virksomheden var oprindelig kongelig trykleverandør og specialiserede sig som katalogproducent i at håndtere store mængder information til alt fra modekataloger til telefonbøger.

»Hvis vi ikke havde lagt om, ville vi sikkert stadig levere kataloger og være en virksomhed med 50 ansatte og en stærkt dalende omsætning,« siger Mikael Lyngsø, der selv har været en del af virksomheden i 26 år.

Han begyndte som softwareudvikler og opgraderede fra teknisk direktør til administrerende direktør i 2006. Han var selv med til at gøre erkendelsen om den døende katalogbranche og er manden, der gennemførte virksomhedens digitale transformation. Stibo Systems skiftede de trykte kataloger ud med et avanceret softwaresystem. Systemet bruges både til at håndtere produktbeskrivelser og sortimentslister, men også til at give et komplet øjebliksbillede af virksomhedens salg, produktion og kundeprofil.

pix-Løkke-regering

Softwaren har blandt andet gjort det muligt for Tiger of Sweden, Peak Performance og By Malene Birger at håndtere tre webshops, foto, designskabeloner og data om 300.000 produkter på syv forskellige sprog i ét system.

Gennembrud i USA

Det var en blåstempling fra analytikerbureauet Gartner, der i første omgang lukkede Stibo Systems ind på det internationale marked. I 2007 tegnede virksomheden kontrakt med den amerikanske gør-det-selv-gigant Home Depot og begyndte derfra at udvikle systemet til det amerikanske marked.

»Det har betydet alt, at vi begyndte på det amerikanske marked. Det er nemlig svært at tage en dansk reference og forsøge at sælge den til de store internationale virksomheder, men du kan godt tage et stort amerikansk navn og promote globalt,« siger Mikael Lyngsø og forklarer, at det amerikanske marked langt tidligere så mulighederne i de digitale overblik.

25BUSdigitalt-04.jpg

Efterfølgende har Stibo Systems udvidet til Sydamerika, Europa og Asien og har i dag globale brands som Mercedes Benz, Walmart, Toys ’R’ Us, Lyreco, Abercrombie & Fitch og General Motors på kundelisten.

Systemet er især velegnet til brancher, der sælger direkte til forbrugeren. Fødevarer, mode, elektronik og design. Her kan producenterne bruge den indsamlede information om kundernes vaner til at udvikle eller målrette nye produkter. Eksempelvis kunne det være nyttigt for en fødevareproducent at vide, hvilke type kunder der køber et bestemt produkt i forhold til at designe dets emballage.

Det er den samme teknologi, der kan anvendes overalt i verden, men ifølge Mikael Lyngsø er den lokale forankring altafgørende.

»De seneste fem år har vi haft fokus på at opbygge afdelinger med medarbejdere, der er helt inde i de lokale forhold. Det har været en dyr rejse, men det er afgørende for at erobre nye markeder,« siger Mikael Lyngsø.

Stibo Systems har 19 afdelinger verden over og har i dag erobret en væsentlig del af det globale marked fra konkurrenter som IBM, SAP og Oracle.

Omsætningen rundede i år 624 millioner kroner. Det er en stigning på 28 procent i forhold til året før, og overskuddet før skat blev næsten fordoblet til 121 millioner kroner. Stibo Systems har således på fire år tredoblet omsætningen, firedoblet resultatet og fordoblet antallet af ansatte.

mobilepay

Ambitioner til mere

Stibo Systems har siden 1964 været fondsejet, hvilket ifølge Mikael Lyngsø har været afgørende for virksomhedens udviklingsstrategi.

»Mange IT-virksomheder sælges lige så snart, de har opnået en vis succes, men fordi et salg aldrig har været en mulighed, har vi fra start været nødt til at tænke langsigtet,« siger Mikael Lyngsø og lægger ikke skjul på, at ambitionerne er vidtløftige.

I øjeblikket investerer virksomheden især i Asien, og Mikael Lyngsø spår, at informationsbranchen står over for et skifte, hvor producenterne i højere grad ønsker at indsamle information om slutforbrugeren.

»Tidligere var en producent som Kellogg’s primært i kontakt med forbrugeren gennem red.). Det var kun forhandleren, der kendte til kundernes vaner og behov, men med den nye teknologi ser vi, at producenterne ønsker at bygge en relation direkte til forbrugeren og blive uafhængige af forhandleren,« siger Mikael Lyngsø og mener, at det vil skabe et endnu større marked for en virksomhed som Stibo Systems.

Stoholm Apotek

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen