Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

DI: Danmark skal poste dobbelt så meget i rumfart

26BUSrumteknologitop.jpg
Overskrift
Den danske virksomhed Force Technology har udviklet en særlig teknologi, som blandt andet kan bruges til svejsning af dyser til rumraketter. Foto: Mathias Bojesen
 

Dansk Industri stiller forslag om at fordoble investeringerne i rumfart. Organisationen mener, at rumfarts­industrien gemmer på et kæmpe uudnyttet potentiale af vækst og arbejdspladser.

Når Andreas Mogensen 2. september 2015 bliver skudt af sted til Den Internationale Rumstation (ISS), bliver han den første dansker i rummet, men han er langtfra den eneste dansker, der har sat sit præg på international rumfart.

Danske virksomheder og universiteter har nogle teknologiske nicher, som de regnes for at være blandt de bedste i verden til at løfte. Dansk Industri (DI) vil udnytte det potentiale, som rumfartsindustrien har til at skabe vækst og arbejdspladser, og organisationen mener, at løsningen er en fordobling af investeringerne på området.

Den danske stat poster cirka 200 millioner kroner om året i de europæiske rumfartsprojekter, som hører under Den Europæiske Rumfartsorganisation, ESA. Beløbet er betydeligt mindre end det, Norge og Sverige bruger på området målt i forhold til BNP. Hvis Danmark skal matche investeringerne i nabolandene, skal der investeres dobbelt så meget.

Danmark går glip af vækst

Underdirektør i DI Charlotte Rønhof mener ikke, at det kan betale sig at halte bagefter på rumfartsområdet.

»Når vi ikke investerer mere, udelukker vi danske virksomheder fra at være med i ESA-projekter, og så går vi glip af både vækst og arbejdspladser. Hver gang vi sender en krone til ESA, kommer den nemlig fire en halv gange igen til de danske virksomheder. Det giver ikke mening, at vi ikke investerer mere,« siger hun.

Rumfart er en bekostelig affære, og derfor har de europæiske lande slået sig sammen i rumorganisationen ESA. Organisationen blev grundlagt i 1975, og Danmark har været med fra begyndelsen.

Som Europas adgangsbillet til rummet er det ESA, der sætter projekter og missioner i gang. De 200 millioner kroner, som Danmark investerer i ESA, kommer tilbage i form af betalte kontrakter med virksomheder og forskningsinstitutioner.

26BUSrumsvejser.jpg

Det er jo yderst interessant for os, at når vi laver et projekt, som koster fem millioner kroner, giver det en afledt forretning, der er cirka fem gange så stor

Thomas Aaboe Jensen, rumfartschef i Force Technology
DEL CITAT

Dansk rumfartsindustri omsætter for 1,3 milliarder kroner årligt og beskæftiger 730 mennesker, viser tal fra 2013. Virksomhederne bidrager med alt fra magnetiske komponenter til stjernekameraer og højteknologiske strømpebukser.

En af de danske virksomheder, der er aktiv inden for rumfart, er Force Technology, som har været en del af rumfartsindustrien siden 1996, og den ser mange fordele ved aktiviteterne.

»Det er jo yderst interessant for os, at når vi laver et projekt, som koster fem millioner kroner, giver det en afledt forretning, der er cirka fem gange så stor,« siger rumfartschef i Force Technology Thomas Aaboe Jensen.

Virksomheden har udviklet en særlig svejseteknik med sensorer, som den benytter til at svejse dyser til rumraketter med. Men raketter er ikke det eneste, man kan bruge sensorteknologien til.

»Det er blevet vores spydspidsteknologi, som vi kan bruge i vores øvrige forretninger. Vi har eksempelvis overført teknologien til en tyggegummivirksomhed, som bruger den til at scanne tyggegummi for metalsplinter og til at sikre, at de har den perfekte størrelse til at passe i emballagen« siger Thomas Aaboe Jensen.

Det er netop den effekt, som rumfartsaktiviteter har på resten af virksomheden, der gør projekterne attraktive. Rumfart driver den teknologiske udvikling frem i en retning, som også kan være nyttig for andre brancher.

US-WARREN-BUFFETT-SPEAKS-AT-CONFERENCE-FOCUSED-ON-DETROIT'S-REVI

»Der er en stor spinoff-gevinst at hente, fordi den teknologi, man udvikler i forbindelse med et ESA-projekt, er så langt fremme i skoene, at man kan bruge den på mange andre områder,« siger Charlotte Rønhof fra DI.

Pålidelighed og vægt

Når man arbejder med rumfartsteknologi, stilles der utroligt høje krav til teknologien og produkterne. Både pålidelighed, vægt og størrelse skal være af usædvanligt høj standard.

Der er ikke nogen fortrydelsesret, når noget sendes ud i rummet. Det er ikke muligt at udskifte eller reparere enheder, og tingene skal have en meget lang holdbarhed. Det er netop de vilkår, der medfører, at produkter designet til rumfart kan vække opsigt andre steder.

»Der er helt ekstreme betingelser for et produkt, der sendes ud i rummet. Det er utroligt, hvad det skal kunne holde til. At udvikle et produkt til et ESA-projekt giver virksomheden mulighed for at vise eksempelvis NASA, hvad virksomheden er i stand til at producere,« siger Charlotte Rønhof.

Forsknings- og uddannelsesministeriet er i gang med en kortlægning af koordinationen af rumfartsindsatsen og ESA-medlemskabet.

»Jeg ser store potentialer i rumfartsindustrien både inden for miljø og andre grænseoverskridende problemstillinger, men også i forhold til hvordan den nye teknologi kan skabe arbejdspladser og vækst,« siger forsknings- og uddannelsesminister Esben Lunde Larsen (V).

ENVIRONMENT-US-TECHNOLOGY-ENERGY-TESLA

Han fortæller, at kortlægningen skal give et klarere billede af og en strategi til, hvordan Danmark skal agere inden for rumfarts­industrien, og hvilke indsatser der skal fremmes.

Ministeren ser frem til at se, hvordan DI vil prioritere de øgede investeringer økonomisk. Det er dog ikke ensbetydende med, at han lige nu og her vil love, at det er et område, som kan vente sig større økonomisk støtte i fremtiden.

»Hvad alle mulige aktører i dette land foreslår, at vi skal investere i, kan jeg ikke forholde mig til. Jeg er optaget af, at den danske rumfartsindsats er anvendelig og står på mål for de midler, vi investerer,« siger Esben Lunde Larsen.

Dansk rumfart mangler politisk vilje. Se med her:

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen