Berlingske Business
09:03Danske aktier falder fra morgenstunden

Det kræver penge at sende Danmark mod stjernerne

26BUSrumsvejser.jpg
Overskrift
»Når jeg fortæller, at jeg svejser rumraketter til hverdag, glor drengene fra fodbold altså lige en ekstra gang,« siger Paw Olsen, der arbejder som svejsetekniker i Force Technology. Han har været en del af rum­eventyret siden 1996, da virksomheden første gang bevægede sig ind på området. Foto: Mathias Bojesen
 

Force Technology er en af de danske virksomheder, der er kommet i klemme mellem viljen til at udvikle dansk rumfartsindustri og manglen på finansiering. Hvis ikke investeringerne øges, skyder raketten til vejrs uden dem om bord.

I 2020 bliver Ariane 6 sendt ud i rummet. Løfteraketten er et nyt projekt fra Den Europæiske Rumfartsorganisation, ESA. Raketten skal udstyres med et dysedesign, der er udviklet af Force Technology som en del af et udviklingsprojekt i ESA. Men om det bliver virksomheden fra Brøndby, der skal svejse dysen sammen, står stadig hen i det uvisse.

På trods af at Force Technology står bag den særlige teknologi, kan virksomheden blive nødt til at se raketten stige til vejrs for næsen af den. Danmark har nemlig ikke tilmeldt sig Ariane 6-programmet, og derfor kan virksomheden ikke få lov til at svejse dyserne til de nye raketter.

Da Ariane 6-programmet blev sat i gang i december 2014, havde Danmark fordelt de omkring 200 millioner kroner, som investeres hvert år i ESA. Der var derfor ikke flere penge tilbage til nye projekter. Hvis investeringerne ikke øges, kommer Danmark til at stå uden for Ariane 6.

Det ærgrer rumfartschef i Force Technology, Thomas Aaboe Jensen, der gerne så, at dyserne blev svejset i deres maskinrum. I stedet må virksomheden give deres særlige svejse­teknologi videre til en anden virksomhed.

»Hvis Danmark ikke øger investeringerne, skal vi overføre vores viden til en udenlandsk partner, som så vil fortsætte projektet. Hvis vi glider ud d´´er, bliver vi også mindre attraktive på udviklingsprojekterne,« siger Thomas Aaboe Jensen.

26BUSrumteknologitop.jpg

Rumfartsteknologi fylder kun fem millioner kroner af Force Technologys samlede omsætning på 1,2 milliarder kroner. Ikke desto mindre er det en vigtig del af virksomhedens aktiviteter. Den særlige svejseteknologi, som Force udvikler til formålet, bringer andet med sig end højtudviklede, gennem­testede dyser til raketter.

»Selv om rumfart kun er en lille del af Force, er det et stort aktiv i virksomhedens bevidsthed at kunne sige, at vi arbejder med det. Hvis man kan arbejde i den verden, giver det en tillid til, at man som virksomhed har et meget højt fagligt niveau,« siger Thomas Aaboe Jensen.

Politikerne negligerer rumfart

Ariane 6-programmet skal erstatte sin forgænger, Ariane 5, som nu bliver pensioneret. Programmet blev sat i gang i 1985, og raketten blev sendt op i 1996. Det hører altså til sjældenhederne, at ESA tager sådanne beslutninger.

ENVIRONMENT-US-TECHNOLOGY-ENERGY-TESLA

»Det ville være meget ærgerligt ikke at komme med. Der kan hurtigt komme til at gå 25 år, før ESA vil bygge den næste nye løfte­raket, så det gælder om at kende sin besøgstid,« siger Thomas Aaboe Jensen.

Virksomhederne kan ikke selv finansiere projekterne. Det fungerer nemlig på den måde, at de forskellige medlemslande betaler årligt, og så definerer ESA projekterne. Det er politisk bestemt, hvilke projekter der så skal investeres i.

»Det virker helt forkert, at politikerne siger, at vi skal være et højteknologisk samfund med kompetencer i verdensklasse samtidig med, at vi negligerer et område som rumfart,« siger Thomas Aaboe Jensen.

Force Technology udvikler på Ariane 6-raketten, som opsendes for første gang om fem år. Se mere her:

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen