Berlingske Business
15:34Amerikanske markeder åbner med små plusser

Det danske talent fra Silicon Valley giver gode råd til de næste hurtigløbere

13BUSTalentjagten-104357.jpg
Peter Aksel Villadsen, vice president i LEO Innovation Lab i San Francisco, er gæst hos Ane Cortzen og deler ud af sine erfaringer med mentor­skab. Foto: Asger Ladefoged

I »Talentjagten« fortæller Peter Aksel Villadsen fra LEO Pharma om rollen som både mentor og mentee – og om den betydning et mentorskab har for karrieren.

I Silicon Valley, verdens centrum for teknologi og innovation og dér, hvor IT-iværksætternes drømme bliver til virkelighed, har 35-årige Peter Aksel Villadsen bosat sig med sin familie. Han er et af Berlingske Business’ 100 udvalgte talenter og har været ansat i LEO Pharma i over ti år.

De seneste to år er blevet brugt i innovationens mekka syd for San Francisco for at få det nye kontor LEO Innovation Lab på benene. Her er Peter Aksel Villadsen ansat som vice president for at lede efter nye ideer, teknologi og partner­skaber i startup-miljøet.

Hands typing at a laptop on a wooden desk with coffee

»Innovation rykker sig hele tiden. Det sker med sådan en hastighed, at hvis man er vant til kun at gøre tingene på én måde, bliver man nødt til at disrupte sig selv og genopfinde processer, som kan konkurrere med alle de nye startups, og som kan lave den type løsninger, som brugeren i virkeligheden har brug for,« siger Peter Aksel Villadsen i det nye afsnit af »Talentjagten«, som handler om mentor­skab.

Jagten på nye teknologiske muligheder bringer ham ikke kun forbi små startup-firmaer og etablerede virksomheder som Facebook og Google, men også ind på de store universiteter som Stanford School of Medicine, hvor han er industrirådgiver – som han har erfaring med hjemmefra, da han i flere år har været speciale- og ph.d.-vejleder på CBS.

Find alle afsnit af »Talentjagten« på iTunes, på Spreaker.com eller i din podcast-app eller på Apple-TV. Hver fredag udkommer et nyt afsnit. Podcasts fra Berlingske Business sponsoreres af Nordea.

Peter Aksel Villadsen mener ikke, at et mentorskab udelukkende skal være formelt. På nuværende tidspunkt har han selv to for­melle mentorskaber, hvor han fungerer som mentor. Men af den uformelle slags er der også »et par stykker«, fortæller han.

02BUSPix-side-7-Tvede-og-Ma.jpg

»Jeg tror i virkeligheden ikke, der er noget enten eller. Det er meget sjældent, at man aftaler et mentorship og laver en struktureret plan. Mentorskab er jo også forskellige ting – alt afhængigt af, hvilken social kontrakt der er mellem mentor og mentee,« siger han.

Det skal heller ikke være en mono­log, men tværtimod en række samtaler, hvor begge parter får noget igen, og hvor man kan diskutere, hvem der er mentor, og hvem der er mentee, lyder det fra talentet, som selv har flere mentorer:

»Det, som vedkommende giver mig, er først og fremmest en objektiv stilling­tagen. Det er en samtale, hvor personen kan komme med sin ærlige og uforpligtende mening om mit liv og karriere uden at have en agenda.«

Det er en god idé at vælge en mentor, som er mere erfaren end en selv, men man skal passe på med at bruge et mentorskab som en måde at få foden indenfor, og så skal man som mentor være klar over, hvad man går ind til.

31BUS20170329-155337-4-1640.jpg

»Det kræver faktisk ret meget tid. Det tror jeg, mange undervurderer. Jeg er selv faldet i den fælde, hvor jeg ikke har forberedt mig godt nok. Man skal være opmærksom på, hvor meget man siger ja til,« lyder det.

For de studerende, som Peter Aksel Villadsen har sagt ja til, fungerer han som en professionel Kirsten Gifte­kniv, der sætter dem i forbindelse med de mennesker, som kan hjælpe deres karriere frem i livet. Men rollen som mentee og mentor kan sagtens ende med at blive byttet rundt på et tidspunkt, spår han:

»Jeg har på fornemmelsen, at der er en af dem, som går hen og bliver min mentor.«

Billede

Til slut i podcasten inviteres du inden for hos Nordea, hvor deres eksperter og egne talenter giver gode råd til talentudvikling.

I dette afsnit deler Katrina Faye Jackson, der er management partner i Nordea, ud af sin erfaring og giver gode råd til, hvad man kan bruge et mentorskab til.

Find alle afsnit af »Talentjagten« på iTunes, på Spreaker.com eller i din podcast-app eller på Apple-TV. Hver fredag udkommer et nyt afsnit. Podcasts fra Berlingske Business sponsoreres af Nordea.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen