Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Det danske startup-miljø emmer af ambitioner

iværksætteri
Foto:

Trods problemer med at rejse risikovillig kapital viser undersøgelse, at der er en sprudlende optimisme i det danske iværksætter­miljø.

Det bliver ofte fremhævet, at ni ud af ti iværksættervirksomheder ender med at lukke igen. Det er dog ikke ensbetydende med, at der mangler kampånd i det danske iværksættermiljø.

Tværtimod, ser det ud til, når man kigger på årets iværksætterundersøgelse fra organisationerne Iværk & Vækst og Dansk Iværksætter Forening. Undersøgelsen er foretaget på baggrund af lidt over 500 respondenter, som blandt andet er medlemmer af foreningen.

23BUSVaekst-Oeyraby.jpg

Når det kommer til forventningerne til den nære fremtid, viser undersøgelsen, at den altoverskyggende forventning er, at der er vækst på menuen. Det blandt andet i form af job, hvor tre ud af ti respondenter vurderer, at deres virksomhed vil ansætte folk det kommende halve år. Derudover er knap 60 procent positive med hensyn til virksomhedens udvikling, mens kun tre procent er negative.

Alt i alt viser undersøgelsen noget nær det samme billede som sidste års undersøgelse; nemlig at troen på fremtiden er stor. Den konklusion kommer ikke bag på direktøren for Iværk & Vækst, Eva Vedel.

»Iværksættere er kendetegnet ved et stort drive og et optimistisk livssyn, og det er afgørende kompetencer for at kunne begå sig som iværksætter,« siger hun i en skriftlig kommentar og tilføjer:

»Årets undersøgelse bekræfter, at iværksætterne fortsat ser lyst på fremtiden. Det er et vigtigst sundhedstegn for det folkefærd, der skal være med til at skabe fremtidens arbejdspladser.«

Svært at ansætte den første medarbejder

Undersøgelsen viser dog også, at det er de virksomheder, der allerede har én eller flere ansatte, der er mest optimistiske med hensyn til at ansætte flere. Det kan der selvsagt være flere årsager til. Formanden for iværksætterforeningen, Christian Walther Øyrabø, mener dog, at man ikke skal undervurdere den store administrative udfordring, som stifterne af en virksomhed ved, de står over for, når de skal hyre den første medarbejder.

»Der er ingen tvivl om, at den første medarbejder er den sværeste, når man er iværksætter. Der er mange udfordringer forbundet ved at ansætte, der er mange regler, procedurer og indberetninger, og det er derfor ikke overraskende, at det er dem, der har ansat første medarbejder, som for alvor er klar til at ansætte yderligere,« siger han.

De spirende virksomheder vænner sig til den administrative side af sagen, når de først er kommet i gang, men det ændrer ikke ved, at formanden for iværksætterforeningen mener, det er et oplagt område for magt­haverne at have fokus på.

Gør man det nemmere og mere strøm­linet at komme igennem en ansættelses­procedure for en lille iværksættervirksomhed, er det også mere ligetil at høste den samfundsmæssige gevinst ved den – nemlig højere beskæftigelse.

Der er i hans optik i hvert fald masser af iværksættervirksomheder derude, der har potentialet til at bidrage til det.

»Selv om der er udfordringer ved ansættelse, er der ingen tvivl om, at der er mange gode projekter i iværksættermiljøet, og at iværksættere er vækstskabere. Men kan vi få mindsket udfordringerne, som iværksætterne møder ved første ansættelse, er der gode muligheder for, at iværksætterne kan skabe endnu flere job i fremtiden,« siger Christian Walther Øyrabø.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen