Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Det betaler sig at lave søm i Danmark

Det betaler sig at lave søm i   Danmark - 1
Bladt Industries i Aalborg, der fremstiller stålplatforme til havvindmøller, offshore-udstyr og profiler til store stålbyggerier, er et eksempel på, at det stadig kan betale sig at producere i Danmark. Arkivfoto: Bo Amstrup Foto:

Metalindustrien i Danmark skaber mere vækst, end man skulle tro. Dansk fremstillede søm, beslag, stålprofiler og metalkonstruktioner skaber høj værdi, fordi de skal leve op tilskærpede standarder hos avancerede kunder.

Hvis du har prøvet at bruge en sømpistol, kender du sikkert også de skudsøm, der sættes ind i pistolens magasin ligesom stifter i en hæftemaskine.

Derimod er det ikke sikkert, at du ved, at de stadig produceres i Danmark. Men de produceres rent faktisk på den internationale ITW-koncernsfabrik i Middelfart, der tidligere var ejet af NKT.

Når det overhovedet kan lade sig gøre at producere stave af skudsøm i Danmark, er det, fordi håndværkere og andre brugere foretrækker skudsøm af kvalitet. De, der holder og ikke ruster i et nordisk klima.Det kan ITW levere – bl.a. takket være produktion i Danmark.

Her er der er stor viden om metallegeringer og holdbarhed. Men også den svækkede euro, der gør råvarerne dyrere, den lange transporttid fra Kina, fuldautomatiseret produktion og korte reaktionstider i forhold til det europæiske marked spiller en vigtig rolle, siger Jan Ditlevsen, Operations Director i ITWs danske afdeling, der har ansat flere end100 mandi den danske sømproduktion.

ITWs skudsøm er kun et af mange eksempler på, at den metalindustri, som vi har tilbage i Danmark, har udviklet sig og er blevet særdeles konkurrencedygtig. bla. fordi mange danske virksomheder har udviklet omfattende kvalitetskontrol- og dokumentationssystemer, så de kan leve op til de standarder, som avancerede aftagere kræver overholdt.

Bladt Industriesi Aalborg, der fremstiller stålplatforme til havvindmøller, offshore-udstyr og profiler til store stålbyggerier, er et andet eksempel. ITW er amerikansk ejet, mens Bladt er ejet af en svensk kapitalfond.

En tredje virksomhed, Sjølund A/S, er ejerledet. Den ligger ved Kolding og fremstiller aluminiumsprofiler til højhastighedstog produceret af Siemens.

En fjerde virksomhed, PCPi Vildbjerg ved Herning, fremstiller elefantriste i stål til byggeriet. Ristene produceres i Vestjylland, men sælges over hele verden. Også PCP blevet er overtaget af en kapitalfond.

De fire eksempler viser, at den tilbageværende industri af underleverandører i metalsektoren er særdeles konkurrencedygtig. En stor del af branchens virksomheder har både afdelinger i Danmark og i Østeuropa.

metal

Virksomhedernes konkurrenceevne bekræftes af en undersøgelse fra konsulentvirksomheden Damvad. Undersøgelsenviser, at metalindustriens produkter hjembringer en pris, der er væsentligt højere end gennemsnitsprisen. Kun medicinalindustrien skaber endnu højere værdi.

Ifølge Damvad består 46 pct. af den samlede danske vareeksport af såkaldte upmarket-produkter. Dvs. produkter, der fire år i træk opnår en pris, som er 15 pct. højere end markedets gennemsnit. I metalindustrien, hvor man klipper, bukker, bøjer og borer i jern, er det 60 procent af branchens produkter, der lever op til dette kriterium.

»Mange tror, at metalindustrien blot leverer primitive produkter. Men egenskaber som holdbarhed, kvalitet og levering til tiden præger de danske underleverandører inden for metalindustrien, som klarer sig godt på verdensplan,« siger cheføkonom i Dansk Metal Allan Lyngsøe Madsen.

Det bekræfter konsulent Mark Fisker fra Fremstillingsindustrien under DI.

»Der har været et stort udskilningsløb i metalindustrien i de senere år. Der er virksomheder, som bare klipper, bøjer, valser og stanser ud. Men det er ikke tilstrækkeligt, hvis man skal klare sig internationalt i dag. Du skal have styr på dine processer og gennemløbstider, så produktionen bliver effektiv. Og det er der stadig flere danske metalvirksomheder, der evner,« forklarer Mark Fisker.

Det lykkes bl.a. ved omfattende automatisering og brug af fleksible robotter. Altså ikke bare punktrobotter, der udfører bestemte opgaver som svejsning, men små robotter, der kan samarbejde direkte med metalarbejderen om udførelse af en specifik opgave.

Prisen på disse robotter er kommet ned – bl.a. takket være udviklingsarbejde i danske virksomheder som Universal Robot i Odense og Techniconi Holstebro.

Det sidste, samarbejdet i produktionen mellem medarbejderne og de fleksible robotter, er det, der på længere sigt vil adskille produktionen i Danmark fra produktionen i Polen, hvor der trods stigende effektivitet stadig må hands-on-ledelse til, før produktionen bliver rigtigt effektiv.

I den forbindelse fremhæver Allan Lyngsøe Madsen, at netop danske metalarbejdere er kendt for at ville samarbejde om indførelse af automation i enhver afskygning. På det område skiller dansk arbejdskraft sig ud i forhold til arbejdskraften i nogle af de lande, vi konkurrerer med.

Samtidig bidrager veluddannede danske metalarbejdere til produktudvikling og innovation i kraft af deres erfaring.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen