Berlingske Business

»Der er andet end bare penge«

Mette Drabæk
Mette Drabæk er studerende på CBS og iværksætter. Hun tror på, at man kan skabe sig en tilværelse ved at skabe en virksomhed. Sammen med sin ven Simon har hun stiftet en jagtklub, der på rekordtid har fået 60 medlemmer. Hun er fotograferet i Kongens Have med Simons riffel. Foto:

I modsætning til størstedelen af danskerne tør 25-årige Mette Drabæk godt stifte egen virksomhed. Trangen til at skabe handler ikke om at fylde pengepungen, men om at give mening.

Gode ansættelser med en årlig indsprøjtning af miksturen lønforhøjelse og medarbejdersamtaler er medvirkende til, at danskerne stifter færre virksomheder end vores vesteuropæiske naboer. Velstanden har så at sige gjort danskerne magelige i en sådan grad, at den gode idé måske aldrig slipper ud i verden. Men for 25-årige Mette Drabæk handler det om at skabe noget andet end en penge­maskine. »Man skal lave ting, der giver mening. Det skal være noget, der har en værdi for samfundet – og ikke bare skaber profit. Jeg mener faktisk godt, vi kan skabe begge dele,« siger hun. Det håber hun også, at hendes seneste projekt kan. Det er et værktøj, der kan diagnos­ticere en række typer kræft i en meget tidlig fase. Produktet er ikke færdigudviklet, men idéen og forretningsmodellen er nomineret til at være årets bedste virksomhedsidé i kategorien »Life Science og Medtech« ved dette års Venture Cup, der er en international konkurrence for opfindsomme studerende, der gerne vil være iværksættere. »Begge mine forældre er faktisk ansat i den offentlige sektor. I forhold til al teori burde jeg slet ikke være iværksætter,« siger Mette Drabæk, der også er ansat i Leo Pharmas globale marketingafdeling. Hun kan godt lide kasser, kategorier og styregrupper. På den måde adskiller Mette Drabæk sig fra billedet af en iværksætter, der springer fra projekt til projekt og prøver at nedbryde strukturen for at finde guldminen i den unikke idé. Kan du li’ Cooperate? Mette Drabæk er stadig studerende, men skal til at skrive sit speciale. Når hun er færdig, er hun uddannet cand. merc. i Innovation og Business Development fra CBS. Desuden har hun taget en minor i bioentrepreneurship. Selv om det kunne være fristende at tage ophold i et større velrenommeret firma, finder Mette Drabæk det lige så sandsynligt, at hun vil forsøge sig med sit eget projekt. »Der er en danskhed, jeg tror, så småt er ved at forsvinde blandt unge studerende. Lidt groft sagt kan man vel sige, at de studerende på CBS er delt i to. Dem der vil have kontor på McKinsey, og dem der drømmer om at starte deres eget projekt,« siger hun. Hun er selv næstformand i en organisation, der hjælper andre med at etablere sociale virksomheder. Netop de sociale virksomheder kan ifølge Mette Drabæk være med til at fremdrive mere iværksætteri og flere nye vækstvirksomheder herhjemme. »Jeg synes, det er lige så sejt at være cooperate. En god løn og et spændende miljø hvor man kan udvikle sig. Men hvad så? Der er noget andet end bare penge. Det handler nok om at skabe,« siger hun, og forklarer at hun netop har stiftet den første jagtklub på CBS. Allerede nu er der 60 medlemmer. Således har Mette Drabæk kastet sig ind i endnu et nyt projekt. Noget danskerne sjældent tør, men som der er et behov for, at flere unge skal kunne, hvis mission ud af krisen skal løses.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen