Berlingske Business

Den perfekte pitch

Creative Business Cup
Christian Stadil taler ved Creative Business Cup mandag d. 29 juni 2015 i Industriens Hus. Foto:

Den korte, præcise og overbevisende salgstale, pitchen, kan være altafgørende, når en iværksætter møder en potentiel investor. Business har samlet essentielle tips til, hvordan man gør.

Nogle kalder den en pitch, andre kalder den en elevatortale. Sidstnævnte betegnelse er ikke uden årsag. Begrebet dækker nemlig over en præcis, indbydende og overbevisende salgstale, som man kan fyre af på den tid, det tager en elevator at bevæge sig en håndfuld etager.

Salgstalen er efterhånden blevet en disciplin i sig selv i iværksættermiljøet, der ofte træner den ved events, hvor de ambitiøse erhvervsmennesker har mulighed for at fortælle om deres koncept foran kolleger og konkurrenter.

Overbevisende

Berlingske Business har talt med en stribe aktører i det danske startup-miljø for at få deres bud på, hvad der gør en god pitch. En af dem er erhvervsmanden og Hummel-medejeren Christan Stadil, der for tiden også er kendt fra Danmarks Radios TV-program »I løvens hule«, hvor håbefulde iværksættere kæmper om investorernes gunst, og hvor han sidder i dommerpanelet.

Her er det perfekte pitch 3: Peter Mühlmann thumb

For ham handler en perfekt pitch blandt andet om at virke overbevisende. Den potentielle investor skal mærke iværksætterens begejstring.

»Det perfekte pitch kan være mange ting, men der er nogle grundlæggende karakteregenskaber, som gør sig gældende på tværs af produktkategorier og pitches. Det er supervigtigt at være overbevisende i sin gestik, den måde man artikulerer, din holdning. Du skal være overbevisende,« siger Christian Stadil.

Der er i hans optik flere vigtige elementer, man skal huske i sin pitch. Man skal huske at fortælle om sit team, sit potentiale samt om marked og konkurrenter. Men vigtigst af alt skal man huske at fortælle om produktet. Det skal stå krystalklart for modtageren, hvad det handler om.

Mens Christian Stadil har stor erfaring fra den side af bordet, hvor investoren står, så har Trustpilots stifter og chef Peter Mühlmann prøvet spillet fra begge sider af. Han har utallige gange skulle sælge sin idé om et site, hvor brugere kan give virksomheder stjerner, alt efter hvordan de har oplevet virksomhedens service.

For Peter Mühlmann handler det om, at en pitch er ekstremt gennemøvet og professionel. Og så skal den være funderet i de ting, investorerne kigger efter – nemlig økonomi.

»Den skal være baseret på en så solid budgetmodel, at det ville få din revisor til at knibe en tåre. Men det vigtigste er, at du går ind i mødet, at du har selvtillid og er god til at fortælle ham, hvordan det, du laver, kommer til at forandre verden,« siger han og tilføjer:

»Hvordan det med statsgaranti bliver en kæmpe milliardvirksomhed, som investorerne vil prale af at de har spottet tidligt.«

Jeg virkede, som om, at jeg tog det for givet, at det, vi havde gang i, ville blive større end månen.

Peter Mühlmann, stifter af Trustpilot
DEL CITAT

Derudover peger han på, at en pitch faktisk kan udvikle sig til en behagelig og afslappet samtale, hvis man formår at bryde isen. Men det kræver også, at man stoler på sit produkts potentiale. Han bruger sig selv som eksempel.

»En af mine bedste pitches var, hvor jeg var henne ved en af de virkelig tunge kapitalfonde, og så kom ham »Darth Vader-partneren« og spurgte; hvad har I så? Jeg sagde lige så henkastet som ham, hvis du kigger på verden i dag, er det åbenlyst, at alle mennesker i verden kommer til at gå op i, hvad andre mennesker synes på nettet,« siger Peter Mühlmann og tilføjer:

»Jeg virkede, som om, at jeg tog det for givet, at det, vi havde gang i, ville blive større end månen. Vi fik hevet spændingen ud af rummet og fik en stille og rolig snak om, hvorfor det var, at verden var indrettet sådan, at det var en selvfølge, at det ville blive sådan.«

Han betegner resten af samtalen som én mellem ligemænd. Når man det niveau i en salgssamtale, så er man nået langt.

 

Hvad er hemmeligheden bag det perfekte pitch?

 

TV: #1 Christian Stadil

Erhvervsmanden bag Thornico-koncernen, der blandt andet ejer Hummel. Aktiv investor.

 

 

TV: #2 Moonis Kamil

Iværksætter, der blandt andet står på onfone.dk, som han var med til at sælge for et trecifret millionbeløb. Siden har han startet online-supermarkedet iposen.dk.

 

 

TV: #3 Peter Mühlmann

Stifter, ejer og direktør i Trustpilot, en af de mest succesfulde danske start up-virksomheder de seneste år.

 

 

TV: #4 Jesper Buch

Jesper Buch skabte fastfood-portalen Just-Eat, der i dag er børsnoteret. Siden har han opbygget modesitet Miinto og investeret i en lang række forskellige start ups. Deltager i DR's serie Løvens Hule.

 

 

TV: #5 Ilse Jacobsen

Kvinden, der har opbygget sin egen livsstilsvirksomhed med et årligt salg på et trecifret millionbeløb. Deltager i DR's serie Løvens Hule.

 

 

TV: #6 Birgitte Aaby

Stifter og indehaver af rengøringsfirmaet Combiservice. der i dag har 200 medarbejder. Har siden investeret i både en golfklub, en fodboldklub og et bryggeri. Deltager i DR's serie Løvens hule.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen