Berlingske Business

Den danske vækstballon taber luft

Vaekstkort_business
Overskrift
Klik på linket herunder til Vækstens danmarkskort - og se navn, adresse og direktør for 962 af Danmarks bedste vækstvirksomheder.
vaekstkortet_Business
Overskrift
CEO i Libratone Tommy Andersen står i spidsen for en af de virksomheder, der er med i kampen om at blive Entrepreneur of the Year. PR-foto Foto:

Antallet af vækstvirksomheder i Danmark er faldende, og samtidig tjener virksomhederne færre penge. Det viser nye tal fra Ernst & Young - kun de mellemstore virksomheder fortsætter i vækstsporet.

Hvis Danmarks samlede vækstvirksomheder var luften i en ballon, så siver det fra vækstballonen. Antallet af danske vækstvirksomheder er nemlig svagt faldende, viser en ny undersøgelse fra en af verdens største revisions- og konsulentvirksomheder, Ernst & Young (EY). Samtidig tjener det samlede antal af vækstvirksomheder færre penge end sidste år.

Men ind fra siden strømmer der en opadstigende luft, der holder ballonen oppe. De mellemstore virksomheder leverer nemlig vækst og pæne resultater. 

Vækstkort

»Landets dygtigste entreprenører var hurtige til at tilpasse forretningen umiddelbart efter finanskrisen og kom derfor hurtigt tilbage på vækstsporet. Verdensøkonomien viser nu tegn på bedring, og det har fået mange virksomheder til at skrue op for investeringerne, hvilket forklarer en stor del af faldet i antal,« siger Carsten Collin, revisionspartner i EY.

Riskoen skal spredes

En af disse mellemstore virksomheder er den danske højttalervirksomhed Libratone fra Herlev. Ifølge CEO Tommy Andersen vil Libratone omsætte for omkring 100 millioner kroner i år. Han mener, at succesen hos mellemstore virksomheder, der ikke er geografisk bundet, skal findes i den tidlige virksomhedsstrategi.

»Vi valgte meget tidligt at gå uden for Danmarks grænser. Vores vækst er primært sket på andre markeder end det danske, og jeg tror, vi har haft en god balance mellem noget hjemmemarked men også en styrke på nogle udenlandske markeder, som kun trækker noget vækst,« siger Tommy Andersen og uddyber:

»Det spreder simpelthen risikoen for virksomheden.«

industri

Han opfordrer andre små- og mellemstore virksomheder, der ikke er geografisk bundet, til at tænke internationalt. For væksten er på vej frem derude, vurderer Tommy Andersen.

»Hvis man ikke hægter sig på den vækst, kan man risikere at stå i en sump af lavvækst. Det kan være farligt, for så risikerer man også at blive hægtet af i forhold til sine konkurrenter,« siger han.

»Det er positivt at se, at virksomhederne i mellemsegmentet holder vækstfanen højt. Det bærer ikke kun vidnesbyrd om en generelt sundere økonomi, men også om et kæmpe potentiale for yderligere og mere langsigtet vækst. Mange af de mellemstore virksomheder, der klarer sig flot lokalt, har gode muligheder for at udvide forretningen ud over landets grænser og skabe international succes. De har musklerne og mangler bare at bruge dem,« siger Carsten Collin.

Hylder iværksætterne

Det er forbindelse med Entrepreneur Of The Year – det uofficielle verdensmesterskab for vækstvirksomheder, som begynder onsdag, at EY har undersøgt, hvilke muligheder de danske virksomheder har for at blive en ægte vækstvirksomhed.

Vækstkort

I alt har 962 danske virksomheder kvalificeret sig. Det er et lille fald i forhold til 2012, hvor 1.049 virksomheder levede op til kravene. Samtidig er den gennemsnitlige bruttoavance blandt deltagerne faldet voldsomt fra godt 85 millioner kroner i 2012 til cirka 61 millioner kroner i 2013.

»Konkurrencen skal skabe rollemodeller og gode iværksætterhistorier, der skal motivere flere iværksættere til at starte egen virksomhed. Det er dem, vi skal leve af,« siger Carsten Collin, der også er direktør for Entrepreneur Of The Year.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen