Berlingske Business
07:34Kristian og Peter sagde deres velbetalte job op: Nu er de tæt at sælge dansk designperle

Deltagerne i international vækstdyst bliver ofte opkøbt

16BUSMichael-Mortensen-1243.jpg
Michael Mortensen (tv.) vandt den danske del af EY Entrepreneur of the Year sidste år og var med, da himlen over Monaco (th.) i juni blev oplyst i et sandt farvehav i forbindelse med kåringen af den internationale vinder, australieren Manny Stul. Foto: Phenix/EY

Kapitalfonde ser ud til at være mere end lune på de virksomheder, der udmærker sig i vækstdyst. Det er der gode grunde til.

Der er godt gang i handlerne med danske vækstvirksomheder. Sådan ser det i hvert fald ud, hvis man kaster et blik hen over tidligere vindere af virksomhedskonkurrencen EY Entrepreneur of the Year.

Ud af de seneste fem års i alt 30 regionale vindere har ti været igennem større ændringer i ejerskabet. Tallet er 12, hvis man tæller special­kategori-vindere med. Nogle har fået partnere ind, en enkelt er blevet børsnoteret, men størstedelen har afgivet hele eller store dele af ejerandelen til kapitalfonde.

Det er ikke kun vindervirksomhederne, der tiltrækker investorer. Ud af de 60 nominerede virksomheder i konkurrencerne i 2014 og 2015 har ti virksomheder allerede nu helt eller delvist skiftet hænder.

Billede

At der sker så meget på ejerfronten blandt de seneste års deltagervirksomheder finder EYs konkurrenceansvarlige, Søren Smede­gaard Hvid, interessant. Men det kommer ikke bag på ham som sådan. Han er for tiden ved at identificere dette års nominerede vækstvirksomheder, og han vurderer, at de mange ejerskifter afspejler den fase, som vækstvirksomheder ofte er i.

»Nu er der jo mange forskellige typer virksomheder, som bliver nomineret eller vinder en pris. Det kan være alt fra mindre startups til etablerede kæmper som LEGO. Sidstnævnte bliver nok ikke lige købt af en kapitalfond. Men handlerne vidner om, at der er mange af virksomhederne, der er modne nok til at tage næste skridt i deres udvikling,« siger han.

Virksomhederne i konkurrencen er meget forskellige. Fællestrækkene ligger i dystens deltagerkriterier, der blandt andet foreskriver mere end 20 ansatte samt stabil vækst og overskud på bundlinjen. Det indikerer, at der er tale om skarpe og optimerede virksomheder.

Billede

Det kunne måske få nogle til at tro, at det ikke lige ville være her, at kapitalfonde ville shoppe rundt. Sådan hænger det dog ikke nødvendigvis sammen, forklarer Jannick Nytoft, som er direktør i kapital- og venturefondenes interesseorganisation, DVCA.

»Det overrasker mig ikke, at kapitalfonde stiller skarpt på den slags virksomheder. Det er sandt, at fondene nogle gange går efter at gennemføre en turnaround, men faktisk er kapitalfonde mere interesserede i gode, veldrevne virksomheder med potentiale, som de kan tage til et nyt niveau,« siger han.

Det er ikke kun fra opkøbernes side, at der er gode argumenter for ændringer i ejerforholdene. Jannick Nytoft, minder om, at kapitalindskud ofte er eneste vej til fortsat høj vækst.

»Der kan være behov for kapitaltilførsel for at kunne ekspandere yderligere. Men det er ikke alt. Ofte handler det om, at ejeren ikke har ressourcer eller kompetencer nok til at næste skridt, for eksempel en global satsning. Her kan de simpelthen have brug for assistance,« siger direktøren.

Pix-eoy

En af de virksomheder, som trods buldrende overskud og en fyldt ordrebog har valgt at få en kapitalfond i ejerkredsen, er sidste års landsvinder, entreprenørvirksomheden Casa A/S. Medstifter og adm. direktør Michael Mortensen valgte at afhænde 60 procent af ejerskabet til kapitalfonden Catacap. Det var et gennemtænkt og nødvendigt valg, forklarer han:

»Det var et spørgsmål om, hvorvidt vi ville fortsætte med samme vækst eller bremse ned. Ekspansion kræver kapital. Det handlede dog også om andet end penge. Det handlede om at folk ind i bestyrelsen, der kunne styrke og udfordre ledelsen,« siger Michael Mortensen.

Selv om der kan være mange gode argumenter for at hente kapital og ændre ejerforholdene, så er det selvsagt ikke alle virksomhedsejere, der hverken har brug for eller lyst til at sælge ud af ejerskabet. Nogle gange kan der være gode argumenter for det modsatte. Det forklarer Knud Erik Hansen, adm. direktør for den familieejede møbelproducent Carl Hansen & Søn A/S.

»Vi har fået masser af tilbud, men vi har sagt nej. Det lægger en dæmper på udviklingen, men der er også fordele i at stå alene med ejerskabet. Deriblandt en kort beslutningsvej, der gør, man hurtigt kan justere. En anden fordel er, at organisk vækst betyder, at tingene ikke udvikler sig hurtigere, end at man kan følge med,« siger Knud Erik Hansen.

Young man in blue shirt holding Innovation

Der er mange elementer, der har indflydelse på, om deltagerne i en vækstdyst ender med at blive opkøbt, blandt andet de økonomiske konjunkturer og tilfældigheder. Søren Smedegaard Hvid, konkurrenceansvarlig hos EY, mener alligevel, at det hele kan koges ned til én ting: Nemlig om virksomheden og ledelsen er parat til det store spring:

»Konkurrencens deltagervirksomheder er karakteriserede ved, at de er ret fuldendte. De er profitable og de veldrevne. Og når man er det, så har man også ofte gjort sig tanker om, hvor man skal hen – og hvad det kræver at nå dertil.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen