Berlingske Business
17:42

Dele-vin går under jorden

Torsdag - Dele-vin går under jorden
Stifter Søren Riis og adm. direktør Morten Tølbøl Sørensen i den deleøkonomiske vinkælder UrbanWineBox under Carlsberg Byen. Foto: Emil Hougaard

UrbanWineBox er en ny deleøkonomisk vinkælder, hvor dionysiske københavner­e kan opbevare og handle deres dyre dråber – tilmed i perfekt tempererede og fugtkontrollerede rammer under Carlsberg Byen.

Bouqueten i den nye dele-vinkælder er noget støvet, noget rå. Ingen træfade eller vinpressere, i stedet industri-reoler og papkasser med plads til 12 flasker i hver.

»Det er ikke meningen, at vi skal være en vinbar,« slår Søren Riis fast, der er stifteren af UrbanWineBox og en af stifterne bag delebilsordningen, GoMore.

UrbanWineBox er tænkt som et todelt ­projekt: Det ene er den fysiske vinkælder på 500 kvadratmeter under De Hængende Haver i den nye bydel Carlsberg Byen med plads til 100.000 flasker. Den anden er et digitalt interface, hvor både private og restauranter har let adgang til en virtuel udgave af deres vin­samling, her kan man via en markedsplads handle vin og få inspiration til nye druer og årgange fra andre.

»Hvis du køber et stort parti vin hjem, så kan du opbevare dem hos os under de rette forhold og sælge dem videre på markeds­pladsen uden at skulle flytte flaskerne. På den måde kan du jo egentligt finansiere dit eget vinforbrug,« siger Søren Riis.

Lokalet er køligt, og det ekkoer, når man snakker. Der er ikke meget vin i kælderen ­endnu, men inden for en måned forventer stifterne, at de har 5.000-10.000 flasker på lageret, 75.000 flasker inden for ni måneder.

Visionen er at fremme den danske vinkultur og ændre den måde, vi handler, opbevarer og forbruger vin. Fordi vin fylder. Ideen til ­UrbanWineBox kom, efter at Søren Riis havde været i Frankrig, købt vin og opbevaret det under tvivlsomme forhold på toppen af ­klædeskabet.

»Jeg tænkte, at det problem kan jeg ikke ­være den eneste, der har. Der er kommet en ­gourmetkultur i København, begyndende med Noma, der gør, at københavnerne også er interesserede i vin. Hvis du bor i en stor ­villa nord for København, kan du sagtens opbevare din vin selv, men hvis du bor i lejlighed i byen, er det svært, og det skal vi hjælpe med,« fortæller Søren Riis.

vivino

En grand cru forretningsmodel

Søren Riis er derfor gået sammen med en række folk, heriblandt en tidligere chefsommelier hos Noma, og har indledt i Danmark med et koncept, der på sigt skal skaleres globalt.

Udvalget i UrbanWineBox bliver unikt, og mange af flaskerne kan man ikke købe andre steder. Vinkælderen vil også opbevare vin fra landets topsommelier, toprestauranter og ­førende vinimportører.

»Det vil sige, at man som privat vinentusiast via vores online markedsplads har adgang til et unikt udvalg af vin, som man ikke lige finder andre steder,« fortæller Morten Tølbøl ­Sørensen, CEO i UrbanWineBox, og fortsætter:

»Vores forretningsmodel er, at hver gang der foregår en handel på markedspladsen, tager vi et gebyr.«

Du kan også betale for at få bragt vinen hjem til privaten, hvis du har gæster, der skal ­smage på varerne. De første 100 flasker, du opbevarer i UrbanWineBox, er gratis, herefter koster det en krone pr. måned pr. flaske.

Vin

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen