Berlingske Business

De nye guder

pix-ahlers
Tommy Ahlers. Foto:

De vil ændre en fastgroet verden af vaner med revolutionerende, digitale hjælpemidler. De er IT-værksætterne, og der kommer hele tiden flere af dem. Det her er fortællingen om talenter, som realiserer deres idéer digitalt og tjener hurtige penge med en ridset bærbar under armen.

Inden internettets egentlige gennembrud puslede iværksætterne ude i garagen med alverdens dimser, som de bagefter gik fra butik til butik med for at sælge.

Den verden er for længst forbi. De seneste år er der sket en renæssance inden for iværksætterbegrebet. Den digitale tidsalder har nedbrudt barrierer og skabt bedre vilkår for at udvikle software, der kan blive mange millioner værd. Nu løber IT-iværksætterne hurtigt.

De digitale iværksættere er mennesker, som træder ind på et jomfrueligt marked og kan være med til at ændre en fastgroet verden af vaner med digitale programmer til mobilen, computeren og hvad der nu har forbindelse til internettet.

Mennesker, der kan blive berømtheder på meget kort tid, mener antropolog Mikael Hallstrøm Eriksen, som tidligere har skrevet flere kronikker om iværksætteri i Danmark.

»En succesfuld iværksætter er en heltefortælling om det særlige individ, der kan realisere sig selv og være med til at præge verden,« siger han og uddyber:

»Når man har en fortælling om en iværksætter, der kan skabe arbejdspladser og generere vækst i det danske samfund, bliver det for de fleste mennesker ikke meget større. Det nærer drømmen om et spændende liv, hvor du er kreativ og tjener kassen. Så er du en helt eller nærmest en gud i den forstand, at du ændrer verden med dine handlinger«.

Tommy Ahlers var en af de iværksættere, en af de drenge med en idé og en ridset bærbar under armen, der kom til at præge verden.

Først grundlagde han ZYB – et mobilt socialt netværk i 2005, som britiske Vodafone købte i 2008 for en kvart milliard kroner.

To år efter skabte han virksomhedernes Facebook i form af Podio, der blev opkøbt af amerikanske Citrix i 2012 for godt 260 millioner kroner.

For ham er IT-virksomheder interessante, fordi det kan blive stort meget hurtigt. En anden fordel er, at iværksætterne ikke producerer fysiske produkter, der skal sikkerhedsgodkendes og ikke behøver underlægge sig diverse reguleringer.

»Hvis produktet fejler, viser du bare en ny version i morgen. Det er nemmere at forestille sig som ung iværksætter, end hvis man skulle starte som Lars Larsen med Jysk: Først ansætte medarbejdere, bagefter finde lokaler og så videre,« siger Tommy Ahlers og understreger, at det for ham ikke handler om at opbygge en privat formue.

»Jeg starter for at skabe. Pengene skal ikke være drivkraften. Jeg blive ved, fordi jeg vil ændre nogle ting. Det stopper ikke, bare fordi der er kommet penge på bankbogen,« siger han.

Tommy Ahlers er kun en ud af mange IT-iværksættere.

Antallet af selvstændige IT-iværksættere stiger trods den finansielle krise og danskernes frygt for at blive selvstændige.

Men det er en helt naturlig udvikling, mener Morten Bangsgaard, administrerede direktør i IT-Branchen. »Der er en helt særlig iværksættertrang hos dem, der starter IT-virksomheder. Man har ikke så mange betænkeligheder ved at kaste sig ud i det. Derfor ser vi flere blive selvstændige inden for den digitale branche end i andre brancher,« siger han.

Moren Bangsgaard beskriver skabertrangen hos IT-værksætterne som en hellig ild, der bliver tændt, hvis de kan være med til at ændre vores hverdag. Alligevel frygter han, at trangen til at skabe standser, hvis pengepersonerne ikke forstår IT-iværksætternes ideer.

»Det er måske blevet for abstrakt at forstå for dem, der skal investere eller låne pengene. Vi må forstå, at teknologi er en anderledes type virksomhed end produktionsvirksomheder, hvor software kan være meget mere værd end et varelager og lokaler,« siger Morten Bangsgaard.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen