Berlingske Business
08:05Sydbank: Novo-aktien skal stige 3-4 pct.

De danske guldmagere er falmet

BM
Foto:

Det er ikke, fordi de danske virksomheder ikke tjener penge. Deres problem er, at det kniber med at få fart i væksten og sparke døren ind til nye vækstmarkeder.

Jeg elsker, når Berlingske Business Magasin offentliggør sine lister.

Tidligere i år kunne man svælge i udviklingen for Danmarks 100 rigeste. Nu er det tiden at trawle gennem listerne over Danmarks 1.000 største virksomheder.

For det er jo sådan med lister, at tørre tal sjældent lyver.

Så selv om man kan synes, at man har fulgt godt med igennem året, så er chancen der nu for at få overblikket – og en slags dom over, hvem der gør det godt, halvgodt eller måske ligefrem elendigt.

Der er mange konklusioner at finde, når man kigger nærmere på tallene. Jeg hæfter mig især ved én ting.

De danske virksomheder er sagt helt generelt rigtigt dygtige til at drive virksomhed.

28BBMMaersk-Olie-Lav-oliepr.jpg

Det er jo heldigt, eftersom det er deres opgave. Men det er ingen given ting, og det er helt sikkert ikke tilfældigt, at danske virksomheder generelt kom godt gennem den langvarige finanskrise, den efterfølgende økonomiske krise og nu har gode muligheder for at udnytte den vækst, som kan findes i mange lande verden over.

Og så kommer jeg frem til en af de hovedpointer, som jeg har fundet i årets mange tal og tabeller i dette Guld1000-magasin:

Der mangler danske guldmagere. Der mangler virksomheder og erhvervsledere, som drøner gennem loftet, som igen og igen evner at overgå alle forventninger og levere resultater, der gør dem selv, deres ejere og omgivelserne positivt overraskede.

I år hiver vi smykkekoncernen Pandora frem fra listerne som guldmager. Se nærmere på virksomhedens væksttal i artiklen side 26. De er imponerende.

Jeg er mest imponeret af, at Pandora har formået af genopfinde sig selv. For husk, at udgangspunktet ved stiftelsen, ved den efterfølgende børsnotering og nu midt i en kraftig vækstperiode er de små charms, som har vist sig langtidsholdbare og populære verden over.

Mindst lige så fantastisk er det, at man har vendt nedturen i nogle svære år til fornyet vækst.

27BBMAnders-Colding-Friis-2.jpg

Jagter vækstmarkederne

En af forklaringerne er, at Pandora konsekvent jagter væksten på nuværende og fremtidige vækstmarkeder. Man rykker rundt og jagter nye kunder verden over.

Den sult og iver kan til tider være svær at finde hos et dansk erhvervsliv, som generelt sagt er meget lokalt orienteret.

Dansk erhvervsliv investerer og satser i vore nære nabolande med det problem til følge, at de lande har beskedne vækstrater, når man sammenligner med udviklingen i bl.a. Fjernøsten og dele af Afrika.

Det er et problem og kan ses som et udtryk for manglende mod og manglende visioner hos en del af virksomhederne.

split

Lægger man dertil, at dansk erhvervsliv i disse år holder igen med investeringerne og f.eks. investerer mindre end tidligere i moderniseringer og nyt produktionsudstyr. Så har man ingrediensen til en erhvervsliv, som vil få svært ved for alvor at få gang i væksten på den lidt længere bane.

Man kan spørge, hvorfor vækst og nytænkning er så vigtig – går det egentlig ikke meget godt allerede?

Jo det går godt, men uden udvikling af produkter og nye markeder forsvinder muligheden for at få del i væksten lynhurtigt, fordi konkurrenterne så er løbet med kunderne og har smækket døren i.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen